menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Liquidambar styraciflua ’slender silhouette’ rode tipjes blad

Ga naar meest recente reactie

SpArkLeS

SpArkLeS

Hey allemaal,

In het voorjaar het ik deze boom geplant in mijn nieuwe tuin,
Nu begint deze op de tipjes van de bladeren donkerrood te zien, moet ik mij zorgen maken? Is er iets aan de hand, zie ook wel wat bladverlies.

In bijlage foto's

Struiken & Bomen

zondag 3 juli 2022 - 13:41
SpArkLeS

SpArkLeS

Kon maar 1 foto toevoegen, hier zie je de positie.
In het begin extra water gegeven want was geplant tijdens droogte.

Struiken & Bomen

zondag 3 juli 2022 - 13:42
Peterplant

Peterplant

Ziet er prima uit, zou me niet druk maken.
Als een plant er nog niet zo lang staat kan de plant iets eerder aan de herfst denken , als de plant goed gesetteld is komen deze symptomen op het juiste tijdstip: de nazomer.
zondag 3 juli 2022 - 13:53
Tuinprins

Tuinprins

Net als Peter zou ik mij niet druk maken. Ik zie die rode bladpunten vaker bij Liquidambar , zou te maken kunnen hebben met het weer.

De herfstkleur is overigens zeer wisselend bij 'Slender Silhouette': bij het ene exemplaar een bruinig geel, het andere exemplaar mooi rood. Hetzelfde heb ik gezien bij de bolvorm 'Gumball'.

Gegroet, de tuinprins.
zondag 3 juli 2022 - 14:21
SpArkLeS

SpArkLeS

Ok super thx, had al schrik dat er ziekte was of ik teveel water gegeven had in het begin.
Staat in kleigrond die wat verarmd was waar enkele zakken gekochte potgrond onder gemengeld zijn
zondag 3 juli 2022 - 14:54
sophora

Sophora

Hij staat daar wel in het nauw gedreven. Ook al wordt hij niet breed met de tijd krijgt het gedeelte tegen de muur geen licht meer
zondag 3 juli 2022 - 20:25
dries944

Dries944

Toch raar Tuinprinbs dat bij de éne boom die wel mooi verkleurt en bij de andere niet.
Het is toch dezelfde varieteit dus zou moeten overal hetzelfde zijn.
De grondsoort kan wel een effect hebben naar het schijnt...

Heb een nieuwe parrotia gekocht en die heeft ook roodachtige punten van het blad, zal eigen zijn aan de soort.
zondag 3 juli 2022 - 21:51
Plantadvies

Plantadvies

Normale reactie van de Liquidambar die in de droogte is geplant. Energie is naar het opnemen van de wortels gegaan. Is belangrijker dan bladvorming. Sommige bladeren zullen vallen of in de herfstkleur gaan schieten.
maandag 4 juli 2022 - 08:29
WiPe

WiPe

De rode kleur wordt veroorzaakt door anthocyanen en die hebben vooral een functie in het beschermen van het blad tegen verbranding. Dat de punten dus verkleuren is dus niet zo vreemd.

De bodem kan een invloed hebben op de herfstkleur, maar de hoeveelheid zonlicht is, samen met temperatuurverschillen in het najaar, nog veel belangrijker.
maandag 4 juli 2022 - 10:40
Tuinprins

Tuinprins

De meeste bomen en struiken hebben op zandgrond een veel betere herfstkleur dan op kleigrond.

Volle zon is belangrijk voor een goede herfstkleur. Er zijn maar weinig bomen en struiken die in redelijk wat schaduw nog een behoorlijke herfstkleur krijgen. Heel aardig in de schaduw zijn Viburnum furcatum en Neoshirakia japonica.

Van die oorspronkelijke 'Slender Silhouette' heb ik foto's gezien met een prachtige herfstkleur. Die boom was naar mijn schatting 10 tot 15 meter hoog. De boom is 'gevonden' door de Amerikaanse kweker Don Shadow die hem toevallig vanuit zijn auto zag. Helaas is de boom een aantal jaren geleden door de eigenaar omgezaagd voor kachelhout.

Het nadeel van 'Slender Silhouette' is dat als de boom eenmaal goed aan de groei is hij van die 'slungelachtige' takken krijgt die soms kunnen gaan hangen of uitbuigen. Correctie-snoei is dan zeker aan te bevelen. Er is ook een verbeterde versie van 'Slender Silhouette' in oploop ('Slender Silhouette Improved') maar ook deze heeft hetzelfde euvel.

Waarom planten van dezelfde soort kunnen variëren in herfstkleur is mij niet helemaal duidelijk (even afgezien van standplaats en grondsoort). Het zou kunnen zijn dat er op een gegeven moment toch enige variatie ontstaat, er wordt namelijk niet 1 moederplant gebruikt maar meerdere. De kweker in Boskoop knipt enthout van een andere boom dan de kweker in Haaren, Zundert of Ammerlaan. Als er verschillen komen in één soort dan wordt wel gesproken over verschillende klonen.


Gegroet, de tuinprins
maandag 4 juli 2022 - 19:25
sophora

Sophora

Tuinprins
Sapium japonicum (Neoshirakia japonica) staat wel liever in de zon of lichte schaduw. Hier staat hij in volle zon.
maandag 4 juli 2022 - 19:40
sophora

Sophora

Ik herhaal het nog eens die boom staat daar niet op zijn plaats. Met de jaren kan hij 3 meter breed worden. Ik zie daar max een 40 cm van de muur.
maandag 4 juli 2022 - 19:45
Peterplant

Peterplant

De plant kan goed gesnoeid worden, dus als sparkles een snoeischaar in huis heeft, kan ze zelf hoogte en breedte bepalen.
maandag 4 juli 2022 - 20:20
SpArkLeS

SpArkLeS

Boom werd door tuinarchitect aangeraden voor kleine ruimte, is stadstuin, boom zal gesnoeid worden.
Dit is mijn klein tuintje, er moeten nog planten komen aan de linkerzijde

Struiken & Bomen

dinsdag 5 juli 2022 - 16:36
Tuinprins

Tuinprins

Tuinprins Sapium japonicum (Neoshirakia japonica) staat wel liever in de zon of lichte schaduw. Hier staat hij in volle zon.



Sapium / Neoshirakia komt van nature voor in niet te droge bossen in China, Japan en Korea. Kan redelijk wat schaduw aan maar niet echt diepe schaduw. Dit neemt niet weg dat er veel houtige gewassen zijn die zich prima kunnen aanpassen aan een zonnige standplaats.

Zie ook:

https://treesandshrubsonline.org/articles/neoshirakia/neoshirakia-japonica/


Gegroet, de tuinprins


dinsdag 5 juli 2022 - 18:34
Tuinprins

Tuinprins

De oorspronkelijke 'Slender Silhouette' was ongeveer 18 meter hoog en 1 meter breed toen Don Shadow die 'ontdekte'. De boom was nooit gesnoeid.

Zie ook:

https://www.hortmag.com/plants-we-love-2/slender-silhouette-sweetgum


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 5 juli 2022 - 18:46
WiPe

WiPe

Zelfs als die boom breder wordt dan de ruimte die hij an de achterkant ter beschikking heeft, is dat echt geen probleem. Die past zich wel aan de beschikbare ruimte aan.
woensdag 6 juli 2022 - 13:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon