menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Dennenboom

Ga naar meest recente reactie

Rudolf T

Rudolf T

Help, mijn den wordt bruin en verliest erg veel van zijn naalden
Heb drie weken terug bemest met magnesium, weet niet of het beter is geworden, meer groen, of omdat er veel bruine naalden zijn afgevallen het groener lijkt.
Het is dit jaar begonnen en de tuin is bedekt onder een laag naalden, extreem verlies dus. Is deze boom nog te redden? En wat kan ik er aan doen?

Struiken & Bomen

zondag 3 juli 2022 - 08:51
Rudolf T

Rudolf T

Hier nog een detail opname

Struiken & Bomen

zondag 3 juli 2022 - 08:53
Tuinprins

Tuinprins

Een of andere schimmelziekte die er voor zorgt dat de naalden bruin worden en afvallen. Als het een Picea soort is dan is een goede kandidaat de schimmel Rhizosphaera kalkhoffi. Slaat meestal toe als de planten stress hebben of hebben gehad. Vooral de droge zomers van de jaren 2018--2020 heeft er voor gezorgd dat veel Picea soorten verzwakt zijn. Hierdoor zijn ze gevoeliger geworden voor diverse schimmelziektes. Ook de opmars van de letterzetter (larve van dit insect vreet gangen onder de schors) in de laatste jaren is vooral toe te schrijven aan de droge zomers van de jaren 2018--2020.

Bij schimmelziektes bij wat grotere Picea bomen is er weinig wat gedaan kan worden door de particuliere tuinier. Bovendien is een kleine voortuin een totaal ongeschikte plek voor een boom die de potentie heeft zeer groot te worden. Het is niet uit te sluiten dat de onjuiste standplaats de stress van de boom door de droogte heeft versterkt.

Ik zie maar een oplossing en dat is de boom (laten) kappen.


Gegroet, de tuinprins
zondag 3 juli 2022 - 11:16
Rudolf T

Rudolf T

Hier was ik al bang voor. Maar bedankt voor de reactie.
zondag 3 juli 2022 - 14:42
WiPe

WiPe

Geen schimmelziekte, maar sparrenspintmijt. Dat zien we dit jaar erg veel optreden bij Picea en in het bijzonder bij Picea abies.
Kenmerkend aan deze aantasting is dat die van binnen in bruin wordt en dat de groeipunten groen blijven. De kans is heel groot dat die bij deze mate van naaldverlies er niet meer door komt omdat die niet meer in staat is om voldoende te assimileren.

En ik moet TP bijtreden: dit wordt een veel te grote boom voor deze locatie. Wanneer de boom nog groter zou worden, heb je op den duur alleen maar meer kosten om die te verwijderen.
maandag 4 juli 2022 - 10:45
Rudolf T

Rudolf T

Als op de foto te zien staat er links nog een wat kleinere den, deze vertoont ook al wat bruine plekken vooral onderste takken. Advies ook kappen? Of nog even aankijken?
maandag 4 juli 2022 - 13:12
Rudolf T

Rudolf T

Een kleine tuin belet ons in deze straat niet om wat grotere bomen te hebben

Struiken & Bomen

maandag 4 juli 2022 - 13:18
Tuinprins

Tuinprins

Bij Rhizosphaera kalkhoffi zie ook vaak dat de uiteinde van de takken de naalden behouden. Kenmerkend voor Rhizosphaera kalkhoffi is dat de aantasting beneden in de boom begint en zo naar boven gaat.

Gegroet, de tuinprins
maandag 4 juli 2022 - 19:36
Roel22

Roel22

Lijken me in de eerste plaats geen dennen maar sparren. En ik geef Tuinprins gelijk, kappen. Want die spar wordt als ie niet ziek zou zijn nog aardig wat hoger. Je kunt er op wachten tot er een keer een flinke storm komt en de boom of tegen de voormuur ligt of over enkele geparkeerde auto's. En dan kun je slechts hopen dat er geen gewonden of erger vallen. De berk op de andere plek in de straat heeft veel minder kans op dat euvel. Een spar kan nu eenmaal niet zo goed tegen droogte en daar doe je verder weinig aan.
Ik begrijp echter wel dat het je gaat spijten, je hebt nu mooi schaduw van de boom.
vrijdag 16 september 2022 - 15:17
Rudolf T

Rudolf T

Allen bedankt, heb inmiddels groen-bedrijf verzocht hem ( deels) weg te halen
Laat een stuk stam staan anders heb ik nu de tuin volledig overhoop.
Jammer maar helaas.
zaterdag 17 september 2022 - 10:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon