menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

'iets' in de nieuwe magnolia

Ga naar meest recente reactie

Lvg

Lvg

Dit voorjaar 2 magnolia's in heestervorm gekocht.
Beide hebben nu ziekte/beestje? in de groeischeuten, dacht eerst dat het spint was, maar lijkt er toch niet echt op. Voor de zekerheid met water schoongespoten, maar zou graag beide planten beschermen. Ze hebben al aardig vorstschade geleden in het voorjaar, meer kunnen ze (en ik) niet verdragen!
dank voor tips!

Struiken & Bomen

maandag 20 juni 2022 - 23:13
Peterplant

Peterplant

Waren de planten in pot gekweekt of kwamen ze uit de volle grond?
Het lijkt mij een groeistoornis, door vorstschade of door wortelschade en geen ziekte of aantasting.
dinsdag 21 juni 2022 - 07:59
Tuinprins

Tuinprins

Is schade door late nachtvorst. Helaas blijf je dat het hele seizoen zien.

Bij het uitlopen (d.w.z. in blad komen) zijn veel magnolia soorten zeer gevoelig voor vorst. De cellen in het blad worden dan geraakt wat tot gevolg heeft dat het blad rare kronkels krijgt of bepaalde stoffen niet goed meer kan opnemen waardoor je van die gele vlekken krijgt. Het nieuwe blad moet als het goed is weer normaal zijn.

Ik hoop wel dat de magnolia in de volle grond staat want magnolia's zijn niet geschikt om (lang) in een pot te staan.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 21 juni 2022 - 12:12
Lvg

Tekst aangepast

Lvg

Peterplant en Tuinprins hartelijk dank. De vorstschade was inderdaad eind april en beide planten hebben ook ingevroren toppen (15cm), jammer en lelijk. Ben toch blij dat ik geen bestrijding hoef te doen. Ja, de planten staan in potten. Heb ze in grote potten gekocht en wil ze pas in het najaar uitplanten omdat ik de zware klei aan het bewerken ben. Of zou dit te laat zijn? Ze hebben dan van maart tot half september in pot gestaan.
Bij iets koeler weer uitplanten en in de winter of voorjaar weer verplanten lijkt me geen goede optie, of hebben jullie een andere mening?
Nogmaals dank, lvg
woensdag 22 juni 2022 - 19:11
Lvg

Tekst aangepast

Lvg

Nb: de Magnolias hebben beide best goed gebloeid, dat was dan een verrassing.
woensdag 22 juni 2022 - 19:13
Tuinprins

Tuinprins

Ik zou de magnolia's nu gewoon in hun pot laten staan en in het najaar uitplanten in de volle grond.
Als je op kleigrond zit dan voldoende compost of een goede kwaliteit potgrond toevoegen aan de plantplek. Hier niet op bezuinigen. Niet alle magnolia's doen het goed op kleigrond. Kleigrond bevat redelijk wat kalk en de meeste magnolia's geven de voorkeur aan een licht zure grond (d.w.z. dat er weinig kalk in zit). Sommige magnolia's krijgen op kalkrijke grond chlorotisch blad (geel-groen van kleur).

Dat de magnolia's nog gebloeid hebben komt doordat de knoppen nog beschermd waren door een omhulsel en/of nog voldoende gesloten waren.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 22 juni 2022 - 19:25
WiPe

WiPe

Met kleigrond moet je extra opletten als je een plantput maakt. Als je een gat maakt en de bodem plaatselijk verbeterd, zal er bij iedere regenbui water in de plantput verzamelen. Dan krijg je gegarandeerd problemen met wortelrot.
Je kan beter de volledige oppervlakte ondiep bewerken en verbeteren. Desnoods zet je de planten zelfs iets hoger.
donderdag 23 juni 2022 - 12:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon