menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Picea abies - zware laaghangende takken

Ga naar meest recente reactie

StevenWannabe

StevenWannabe

Hallo.
Ik ben nieuw hier in het forum en ik zal me nog moeten inlezen.
Ik heb me geregistreerd, omdat ik een situatie heb waarop ik tot nu toe geen antwoord heb gevonden.

In een stuk tuin dat ik heb verworven, staat een grote sparreboom. Dit zou een gewone Fijnspar Picea abies zijn. Nu wil ik die tuin - 6 m breed amper - inrichten, maar, vooral één tak van die boom is heel zwaar en hangt echt laag, tot ong. 1 m van de grond. Dat is prachtig, maar het komt net daar waar ik de doorgang zou willen behouden, zonder me te bukken. Dus mijn vraag: kan ik die tak "optillen" op één of andere manier? Steunen van onder, of omhoog trekken van boven? Wordt zoiets gedaan? Kan dat? Mag dat voor de plant?
woensdag 20 oktober 2021 - 09:25
sophora

Sophora

En de storende takken afzagen? Is dat geen optie. Plaats eens een foto.
woensdag 20 oktober 2021 - 09:50
StevenWannabe

StevenWannabe

Dat was ik vergeten vermelden: ik wil de mooie tak, die zo sierlijk doorbuigt, me mooie hangende kleine takken vol dikke naalded op het einde, helemaal niet afzagen. Het is een prachtboom. Ik wil hem niet verminken. Ik zoek een boomvriendelijke oplossing.
woensdag 20 oktober 2021 - 10:44
sophora

Sophora

Steven, hoe kunnen wij oordelen als we geen foto zien.
woensdag 20 oktober 2021 - 11:50
StevenWannabe

StevenWannabe

Het gaat om deze grote jongen. De tak links hangt inmiddels al wat lager.

Struiken & Bomen

woensdag 20 oktober 2021 - 12:44
sophora

Sophora

Ik denk niet als je de onderste tak wegdoet het iets aan de elegantie van de boom zal schaden.
Met de tijd zullen de daarboven hangende takken doorbuigen. Een tak wegdoen is niet verminken.
woensdag 20 oktober 2021 - 15:24
StevenWannabe

StevenWannabe

OK.
Dus er is geen optie om die tak omhoog te krijgen, al was het maar een halve meter???
woensdag 20 oktober 2021 - 15:45
deHaan

DeHaan

De doorgang op een andere plaats, is dat een optie?
woensdag 20 oktober 2021 - 17:45
StevenWannabe

StevenWannabe

Gosh, dat kan wel. Maar, zoals je ziet, is dit een smalle tuin. Links komt er nog een haag. Dan zou de doorgang pal naast die haag moeten gaan. Rechts ervan, dan loop je onder de kruin van de boom en moet je onder andere takken door.
woensdag 20 oktober 2021 - 18:33
sophora

Sophora

Ik denk dat iemand jaren geleden zijn kerstboom in de tuin geplant heeft. In zo een smalle tuin past zo een boom niet. Volgroeit wordt hij meer dan 35 m en wel 8 meter breed. En dan komt er nog een haag, dat is van het goede te veel. Als je de onderste takken niet wilt wegdoen moet je misschien een tunnel graven. Andere oplossingen zijn er niet.
woensdag 20 oktober 2021 - 18:39
Carib

Carib

Je kunt ook proberen wat van de naar beneden wijzende takjes aan die grote tak te snoeien, daardoor wordt de tak als geheel lichter en gaat hij iets omhoog. Wij hebben in onze voortuin een heel grote ceder en de laaghangende takken maken we ook lichter op deze manier. Als je goed naar de natuurlijke vorm van de tak kijkt, kun je er delen afhalen zonder dat dat al te veel opvalt.
woensdag 20 oktober 2021 - 22:41
StevenWannabe

StevenWannabe

Dat kan ik proberen, Carib. Bedankt.
donderdag 21 oktober 2021 - 10:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon