menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Herfstkleuren bomen,heesters

Ga naar meest recente reactie

dries944

Dries944

Ik heb in het voorjaar de Amelanchier canadensis 'Rainbow Pillar geplant in m'n tuin.
Deze zou prachtige herfstkleuren geven maar dat valt dik tegen. Hierbij een foto.
Ze komen bruin en wat gelig , de meeste bladeren zijn al afgevallen. Hoe zou dit komen?
Iemand die ook deze krentenboomsoort in z'n tuin heeft met al dan niet oranje,rode tinten??

Struiken & Bomen

zaterdag 16 oktober 2021 - 23:55
WiPe

WiPe

Hoe zit het mmet de standplaats? Planten verkleuren doorgaans het beste wanneer ze in de volle zon staan.
zondag 17 oktober 2021 - 08:26
dries944

Tekst aangepast

Dries944

Van 10h tot s'avonds laat krijgt ie volle zon dus da kan het probleem niet zijn.
Staat in zandgrond met ieder jaar laagje compost als mulch.
Paar meter verder staat een Euonymus alatus die wel mooi rood begint te verkleuren.
Ik dacht mss een verkeerde cultivar gekregen zoals de obelisk want die heeft ook een smalle groeiwijze met mindere herfstkleuren...

Struiken & Bomen

zondag 17 oktober 2021 - 10:12
Patrikc

Patrikc

Ik had een Liquidambar die elke herfst teleurstellend bruin kleurde, stond nochtans in volle zon.
Het probleem is ondertussen drastisch opgelost.
zondag 17 oktober 2021 - 11:57
Tuinprins

Tuinprins

Herfstkleur is zo'n lastig iets, moeilijk om voor het uitblijven ervan een sluitende verklaring te geven.

Ik heb vorig jaar 'Rainbow Pillar' in pot gezien en die hadden een goede herfstkleur (oranje-geel tot oranje-rood). Ik meen me te herinneren dat de kweker zei dat 'Rainbow Pillar' altijd pas laat begint te verkleuren. Hij had ook 'Obelisk' staan en die waren toen al kaal. 'Obelisk' heeft meestal een (licht) gele herfstkleur en echt geen blikvanger zoals Betula lenta of Lindera obtusiloba.

Bij Liquidambar: sommige soorten zoals 'Gumball' hebben heel vaak een matige herfstkleur. Zaailingen zijn zeer variabel en die moet je alleen uit de volle grond kopen als je hebt gezien hoe de herfstkleur was (in pot verkleuren de meeste planten doorgaans gemakkelijker dan in de volle grond en dus lang niet altijd een goede graadmeter).
Redelijk betrouwbaar qua herfstverkleuring zijn 'Worplesdon' , 'Lane Roberts' en 'Palo Alto'.

Gegroet, de tuinprins
zondag 17 oktober 2021 - 12:47
dries944

Dries944

Aan je beschrijving te horen Tuinprins zou het goed kunnen dat ik de obelisk heb, ze zijn alle 2 smal,gelige herfstkleur en het meeste blad is al afgevallen wat eigenlijk al vroeg is midden oktober.

Hoe heb je het probleem opgelost patrikc? Gerooid en een nieuwe gezet?

Wat is je ervaring tuinprins met de herfstkleur van de pyrus calleryana chanticleer??
Ik meen me te herinneren dat je gezegd hebt dat die veel voorkomt in nederland als straatboom. In belgie heel wat minder.
Heb die ook staan in de voortuin en zou ook een mooie herfstkleur geven.
Maar waarschijnlijk wat minder dan de krentenboom robin hill.


zondag 17 oktober 2021 - 13:14
Patrikc

Patrikc

Ik vermoed dat mijn Liquidambar inderdaad een zaailing was, hij is gerooid en er staat nu een Acer rufinerve in vol ornaat.
zondag 17 oktober 2021 - 13:26
Tuinprins

Tuinprins

De straatbomen van Pyrus cal. Chanticleer die ik ken hebben een matige herfstkleur. Staan meestal op niet al te goede grond, ik weet niet of dat van invloed is op de herfstkleur. Zijn meestal ook geënt en eventueel kan de onderstam ook nog meespelen bij de herfstverkleuring.

Gegroet, de tuinprins
maandag 18 oktober 2021 - 08:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon