menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ilex aquifolium 'Bacciflava' zaailingen

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

De vorige eigenaar heeft hier een Ilex aquifolium 'Bacciflava' geplant. Het is een vrouwelijke plant en aangezien er maar 1 staat wordt die hoogstwaarschijnlijk bevrucht door een van de gewone Ilex aquifolium struiken die zo'n 30m verder staan.

Ik heb nog nooit zaailingen gevonden van die 'Bacciflava' en nu staat de grond eronder ineens vol. Iemand een idee waardoor die dit jaar wel ontkiemd zijn?

Loont het de moeite om een aantal daarvan verder op te kweken?
(Niet voor mezelf. Ik zie liever de gewone Ilex a.)

Struiken & Bomen

vrijdag 15 oktober 2021 - 18:03
Tuinprins

Tuinprins

Als de vogels de bessen opeten dan poepen ze het zaadje hoogstwaarschijnlijk ergens anders uit.

Zaden van Ilex aquifolium hebben een diepe kiemrust en hebben eerst een aantal maanden warmte nodig (12 graden of meer) gevolgd door enkele maanden koude (5 graden of lager). Dus zaden die afgelopen voorjaar/zomer zijn gekiemd zijn daar zeer waarschijnlijk in 2019 (of eerder) terechtgekomen.

Zaailingen van hulst zijn in de regel tweehuizig, slechts heel af en toe eenhuizig. Een gedeelte is dus man, een gedeelte is vrouw. Alleen vrouwelijke planten zetten bessen aan indien ze bestoven worden door een mannelijke hulst. Of de plant een man of een vrouw is, wordt duidelijk als ze voor het eerst bloeien. Als je googelt vind je wel afbeeldingen van een mannelijke/vrouwelijke bloem. Overigens is hulst een prima bijenplant.

Tot slot: het is nog maar de vraag of de zaailingen gele bessen hebben, de kans is zeer groot dat de zaailingen terug gaan naar de oervorm met rode bessen.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 15 oktober 2021 - 19:56
leerling

Leerling

Volgens de wetten van Mendel zou een deel gele bessen kunnen hebben, maar 't zou inderdaad veel plantjes opkweken zijn om min of meer zeker te zijn dat er vrouwelijke tussen zitten en dan nog eens 3 tot 5 jaar wachten om te zien of de vrouwelijke gele bessen hebben.

De vogels hier eten wel de rode bessen, maar niet de gele bessen. Mogelijk omdat ze genoeg ander voedsel krijgen/vinden.

Bedankt om het kiemproces uit te leggen, Tuinprins.

We wonen hier ondertussen zo'n 15 jaar, dus blijf ik het wel vreemd vinden dat er nooit eerder zaailingen zijn opgedoken.
Ook bij de vorige eigenaar niet. (De Ilex was geplant door de vader. Nadat die gestorven was, hebben ze jaren na elkaar geprobeerd om de plant te vermeerderen via zaad en via stekken, zodat de kinderen een aandenken zouden hebben, maar het was hen niet gelukt.)

Weet je of die zaden beter kiemen als ze eerst langs een vogelmaag passeren? Een paar jaar geleden zijn de kippen van een buur uitgebroken en die hadden zich een paar maanden genesteld onder de struiken die vlak bij die boom staan. Ze hebben daar o.a. de krokusbollen opgescharreld ( ) , dus de kans is groot dat ze ook van die bessen hebben gegeten.
zondag 17 oktober 2021 - 23:43
Tuinprins

Tuinprins

Dat van het verhaal dat zaden eerst door een vogelmaag moeten zijn gegaan hoor je vaker maar ik ben er niet zeker van of dit ook klopt c.q. altijd waar is. Van Magnolia zaden wordt dit ook gezegd maar ik heb daarmee zelf altijd goede resultaten bij VERS zaad. Wel moet je de zaden zelf goed schoonmaken.

Het probleem is dat veel mensen niet het geduld hebben om te wachten tot iets ontkiemt, vooral als dat anderhalf jaar of meer kan duren.

Gegroet, de tuinprins
maandag 18 oktober 2021 - 07:52
WiPe

WiPe

Wat Magnolia betreft is het inderdaad noodzakelijk om die goed schoon te makenn, omdat de witte melkachtige stof onder het rode vlliesje de kiemrust in stand houdt. In de natuur moet dat eerst verteerd zijn voordat de zaden kunnen kiemen. Op die manier wordt voorkomen dat de zaden kiemen voor de winter.
Bij hulst (en veel andere soorten met opvallende bessen) worden de bessen gegeten door vogels, waardoor ze extra bemesting meekrijgen. In hoeverre dat nodig is om de kiemrust te doorbreken is me niet helemaal duidelijk. In principe zouden die bessen pas na de winter uit hun kiemrust komen. Er zouden met andere woorden nog andere aspecten kunnen meespelen. Of misschien zijn vogels niet essentoeel voor de stratificatie (doorbreken van de kiemrust), maar enkel voor de verspreiding van de zaden. En gebeurt de eigenlijke stratificatie door de opeenvolging van koude en warmte. Dat kan dan verklaren waarom stratificatie ook zonder vogels kan.
maandag 18 oktober 2021 - 10:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon