menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Quercus ilex leibomen

Ga naar meest recente reactie

paulus de boskabouter

Paulus de boskabouter

Omwille van privacyredenen overweeg ik om leibomen aan te planten.
Quercus Ilex of steeneik groeit uit tot een boom (hoogstammig) maar kan je ook als leiboom gebruiken waarbij stam en volume binnen de perken blijven. De boom behoudt zijn groen blad ook tijdens de herfst en winter en verhindert inkijk.

Nu komt de Kafkaiaanse vraag: op welke afstand van de gemeenschappelijke buurgrens moet ik die aanplanten en mag ik die ook integreren in een bestaande carpinushaag die op de wettelijke grens van 50 cm staat?

Sommige gemeenten hebben eigen voorschriften. Wanneer ik op mijn gemeente informeerde bij de dienst stedenbouw, kon niemand mij hierover uitsluitsel bezorgen en verwees men me door naar de vrederechter.

Daarop informeerde ik op het vredegerecht waar men evenmin een antwoord kon verstrekken, zélfs na diverse personen op het vredegerecht aangesproken te hebben. Uiteindelijk werd ik afgescheept met het antwoord: „je zal eens bij een advocaat moeten te rade gaan!”

Speurwerk op het internet toonde aan dat je de steeneik mag integreren in de bestaande haag (op 50 cm van de gemeenschappelijke grens) vermits dit dan géén hoogstammige boom is maar een „leiboom”.
Andere bronnen houden het toch op een aanplant op 2 meter van de gemeenschappelijke grens.
Tuinbouwbedrijven zitten ook met de handen in het haar en durven niks met zekerheid beweren.

Vermits dit een dure aangelegenheid is, zou ik graag met absolute zekerheid weten wat hier de juiste wettelijke regel is alvorens de investering te doen.

Met dankbare groet voor een duidelijke stelling,



donderdag 14 oktober 2021 - 18:03
Patrikc

Patrikc

Is dat in België of in Nederland ?
donderdag 14 oktober 2021 - 19:12
Tuinprins

Tuinprins

België, in Nederland hebben we geen vredegerecht!
donderdag 14 oktober 2021 - 19:16
Dany

Dany

Ik weet het natuurlijk ook niet hoe het juist zit maar ik dacht dat alle hagen tot 2 meter hoog op 50 cm mogen ga je hoger dan in principe op 2 meter. Nu veronderstel ik dat die leibomen hoger zullen worden dan 2 meter. Als je geen risico wilt nemen zou ik ze op 2 meter zetten.
donderdag 14 oktober 2021 - 20:41
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

De wetgeving is pas veranderd en van kracht sinds 1 september 2021.

Daar staat het volgende in:

Art. 3.133. Afstanden van beplantingen
Alle beplantingen moeten minimaal op de hierna bepaalde afstanden van de perceelsgrens staan, tenzij indien partijen hierover een contract hebben gesloten of indien de beplantingen al meer dan dertig jaar op dezelfde plaats staan.
De in het eerste lid bedoelde afstand bedraagt voor bomen die minstens twee meter hoog zijn, twee meter te rekenen vanaf het midden van de voet van de boom en voor de andere bomen, struiken en hagen een halve meter. De nabuur kan de snoeiing of rooiing eisen van de beplantingen die op een kortere afstand zijn aangebracht, tenzij de rechter van oordeel is dat zulks rechtsmisbruik uitmaakt. De rechter houdt bij dat oordeel rekening met alle omstandigheden van het geval, met inbegrip van het algemeen belang.
De nabuur kan zich evenwel niet verzetten tegen de aanwezigheid van beplantingen die niet hoger reiken dan de afsluiting tussen de percelen. Gaat het in dat geval om een niet-gemene afsluiting, dan heeft de eigenaar het recht deze als steun voor zijn beplantingen te gebruiken.

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_loi/change_lg.pl?language=nl&la=N&cn=2020020416&table_name=wet&fbclid=IwAR3U19hx4A2YjS2cLbQK1u4_9Ov0NK6oga6l-RZCOPwguu1GFVOJT24pNuA

De vraag is of zo'n leiboom zelf als een afsluiting moet aanzien worden of niet.
Het zekerste is dat je naar de buren stapt en een schriftelijke overeenkomst maakt om de leilinden op een halve meter te planten. Die privacy werkt aan twee kanten. Als je het een beetje goed aanpakt, kunnen ze daar waarschijnlijk wel mee akkoord gaan. Wanneer jullie daarover een contract maken, is dat bindend. Ook wanneer de buur verhuisd en je andere buren zou krijgen.
donderdag 14 oktober 2021 - 22:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon