menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Schade speelboompje

Ga naar meest recente reactie

dries944

Tekst aangepast

Dries944

Ik heb hier een appelboompje waar enkele andere appelsoorten op geent zijn.
Verleden week heb ik 2 schadeplekken opgemerkt waarbij een deel van de bast weg is.
Alle takken hebben nog gezonde bladeren. Wat zou dit kunnen zijn??
Komt ie erdoor? Hier enkele foto's.
Speelboompje moet dus appelboompje zijn.

Struiken & Bomen

dinsdag 12 oktober 2021 - 18:14
dries944

Dries944

close up

Struiken & Bomen

dinsdag 12 oktober 2021 - 18:15
dries944

Dries944

de gehele boom

Struiken & Bomen

dinsdag 12 oktober 2021 - 18:15
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Dat zijn bastkankers. Bastkankers ontstaan door een schimmel die de bast aantast. De boom grandelt dat af/kapsel dat in, waarna de schimmel die afgrendeling doorbreekt. Er volgt dna een nieuwe afgrendeling diie weer doorbroken wordt. Op den duur krijg je daar een rare woekering van weefsel.

Op zich is dat weinig schadelijk. Het probleem is dat op die plek de tak aan een kant nauwelijks of niet kan groeien, waardoor de tak op den duur zou kunnen breken. Je kan dat wegsnoeien zodat die kankerplek weg is, maar dan ben je ook de ent kwijt die daar achter zit. Als dat in de stam zit, is het vaak onmogelijk om dat deel weg te snoeien.
woensdag 13 oktober 2021 - 13:35
dries944

Dries944

AAn de andere kant nog een kleine plek gevonden rechts op de foto.
Als ik da allemaal zou wegsnoeien is 90% van de kroon weg wat eigenlijk geen optie is.
Ik veronderstel dat nieuwe snoeiwonden ook een invalsplek zijn waar die kanker kan binnendringen?
Dus die wonden gaan dus nooit toegroeien als ik het goed begrijp. Wat is de oorzaak van die kanker? Boom die verzwakt is? Is al 2 keer verplant geweest in de herfst 2019,2020.
Is dit eigenlijk besmettelijk voor andere appelbomen want een vijftal meter verder staat ook een grotere appelboom.?
Vorig jaar had de onderstam last van wortelvelden die ik dan op een droge dag uitgesneden heb.

Struiken & Bomen

woensdag 13 oktober 2021 - 17:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon