menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verplanten Hibiscus

Ga naar meest recente reactie

Vimilugiro5

Tekst aangepast

Vimilugiro5

De prachtige Hibiscus moet verplaatst worden omwille van de gasleiding die moet hernieuwd worden en onder de boom loopt. Wij willen hem graag verplanten maar weten niet hoe. Heeft de Hibiscus diepe wortels? Mogen wij hem uittrekken met de tractor? Alle goede raad welkom.

Struiken & Bomen

vrijdag 8 oktober 2021 - 10:02
Tuinprins

Tuinprins

Bovenstaande hibiscus is geen boom maar een struik.

Struiken of bomen die verplant moeten worden nooit uittrekken met een tractor, dat leidt alleen maar tot onnodige beschadigingen.

Een hibiscus heeft een tamelijk fijn wortelgestel met doorgaans enkele dikkere wortels die wat dieper gaan. Echt diep wortelt een hibiscus niet.

Bovenstaande hibiscus handmatig uitgraven met een zo groot mogelijke kluit. Grond is zwaar dus voor het tillen naar de nieuwe plantplek heb je, afhankelijk van de omvang van de kluit, 2 tot 3 personen nodig. Hibiscus even diep terug planten als hij op de oorspronkelijke plek heeft gestaan. Ook is het verstandig de struik met minimaal eenderde in te korten.

Als het allemaal te veel werk is dan simpelweg een nieuwe hibiscus kopen. Als je nu naar een tuincentrum gaat dan kun je in de opruimhoek vaak nog wel een uitgebloeide hibiscus kopen voor een aantrekkelijke prijs.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 8 oktober 2021 - 11:54
Vimilugiro5

Vimilugiro5

Heel erg bedankt voor dit uitstekend advies.
vrijdag 8 oktober 2021 - 15:13
Dunya

Dunya

Hibiscus is moelijk te verplanten. Ze gaan gewoon dood.
zaterdag 9 oktober 2021 - 09:08
Wannus

Wannus

Deze struik goed insnoeien en verplanten . Enkele dagen flink water geven .
zaterdag 9 oktober 2021 - 09:36
Tuinprins

Tuinprins

Hibiscus is moelijk te verplanten. Ze gaan gewoon dood.

Dat is een beetje kort door de bocht. Ik ken verschillende kwekers die Hibiscus in de volle grond hebben staan. Als die planten na verkoop dood zouden gaan dan zouden zij dit natuurlijk niet doen. Ikzelf heb een paar jaar geleden een hibiscus die meer dan 6 jaar 'vast' stond verplant en die is ook gewoon aangegroeid (wel met flink terugsnoeien).

Hoe langer een plant vast staat, hoe lastiger die succesvol te verplanten is. Soms wil je het proberen omdat het een bijzonder exemplaar is of er speciale herinneringen aan zitten.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 9 oktober 2021 - 12:27
engelinde

Engelinde

Zo te zien is je hibiscus uitgebloeid en nooit gesnoeid.
Normaal zaaien die zich vanzelf als je die niet snoeit.
Want als ze uitbloeit zijn komt er een zaadbol voor in de plaats
Na een tijd springt die open en laat zijn zaad dan vallen
Als het goed is,heb je vermoedelijk overal nieuwe plantjes staan
in de buurt van je huidige plant,dat kan bijna niet anders,want dat gebeurt bij mij ook.
Die kun je gewoon gebruiken voor als nieuwe struik,wel goed
uit de grond halen en water geven.

zaterdag 16 oktober 2021 - 00:20
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Hibiscus syriacus soorten ('cultivars') komen niet soortecht terug bij uitzaaien, deze gaan terug naar de oersoort. Dus als je een mooie soort hebt staan (zoals bijvoorbeeld 'Monstrosus' of 'Hamabo') dan kan deze alleen vermeerderd worden door te stekken of af te leggen.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 16 oktober 2021 - 06:15
Vimilugiro5

Vimilugiro5

Bedankt voor jullie info. De Hibiscus staat er al 15 jaar en heeft nog nooit spontaan nieuwe plantjes voortgebracht. Ik ga hem na de winter verplanten en flink terugsnoeien op hoop van zegen. Ondertussen heb ik 2 takken afgelegd. Ik heb enkele sneden in de takken gemaakt en er aarde op gegooid met daarbovenop een grote steen. Duimen jullie mee? Groeten.
maandag 18 oktober 2021 - 15:15
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).