menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Groenblijvende haag

Ga naar meest recente reactie

TP

TP

Kan er mij iemand een haag voorstellen die groenblijvend is , geen bladeren verliest en geen bessen of vruchten aankomen ? Gemakkelijk in onderhoud dus.
vrijdag 1 oktober 2021 - 15:31
Tuinprins

Tuinprins

Flora plastica, verkrijgbaar bij de Action....

Ook wintergroene planten stoten periodiek blad af. We noemen dit bladrui. Bij veel planten gebeurt dit in de tweede helft van de lente.

Veel mensen denken dat wintergroene planten ieder blaadje ten eeuwige dagen vasthouden. Dat is dus niet zo. Als je binnenin een wintergroene haag van bijvoorbeeld Prunus lusitanica of Prunus laurocerasus kijkt dan ligt daar vaak een laag afgestoten blad.

Het dichtst bij wat je wilt komt een haag van mannelijke planten van hulst (Ilex aquifolium en Ilex meserveae) Mannelijke planten zetten geen bessen aan, dat doen alleen vrouwelijke en hermafrodiete Ilex aquifolium / meservae soorten. Nadeel van hulst is dat het blad stekels heeft en het een tijdje duurt voordat die mooi dicht is gegroeid. Andere mogelijkheid is Photinia 'Red Robin'. Als je die als haag gebruikt (en dus jaarlijks knipt) zal die niet tot zeer weinig bloeien. Nadeel van Photinia 'Red Robin' is dat die de laatste jaren last heeft van een bladvlekkenziekte die kan leiden tot flinke bladval.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 1 oktober 2021 - 16:56
Dunya

Dunya

Ik heb Viburnum of Japanse sneeuwbal in haagvorm en die blijft altijd groen zonder bladverlies. Bloeit ook nog mooi vanaf september tot na de winter met witte bloemen. Weinig onderhoud. Eén a twee snoeibeurten per jaar.
zaterdag 2 oktober 2021 - 09:41
Henk-Willem

Tekst aangepast

Henk-Willem

Viburnum krijgt rode of zwarte bessen. Tp wilde juist graag geen bessen (en dus geen of wellicht steriele bloemen). Een levende haag zonder bladverlies is (fysisch) onmogelijk zoals Tuinprins al aangaf.
zaterdag 2 oktober 2021 - 11:48
PeterC

PeterC

Hulst, of laurierkers, of taxus, of een conifeer.
zaterdag 2 oktober 2021 - 17:47
Henk-Willem

Henk-Willem

Hulst, laurierkers en taxus dragen ook bessen. Of je moet een mannelijke hulst of taxus kiezen.
Conifeer verliest stiekem ook veel blad, kijk maar een onder een volwassen coniferenhaag, een dikke laag bruin loof.
zaterdag 2 oktober 2021 - 21:03
Dunya

Dunya

Zwarte bessen ja en daarna witte bloemen maar geen bladverlies. Die staat altijd even groen.
zondag 3 oktober 2021 - 09:21
Patrikc

Patrikc

In een onderhouden, geschoren haag zal Taxus zo goed als nooit vruchten dragen.

En zelfs als dat gebeurt, wat is het probleem ?
zondag 3 oktober 2021 - 09:27
Esem

Esem

Om een mooie strakke haag te verkrijgen zou ik kiezen voor taxus.
Laurier word breed en is veel moeilijker om ze smal te houden.
Zelf had ik vroeger laurier staan, maar is allemaal vervangen door taxus

Gr esem Eddy
Een zonnetje in deze overgoten verregende zondag.
zondag 3 oktober 2021 - 09:36
Henk-Willem

Henk-Willem

"En zelfs als dat gebeurt, wat is het probleem ?"
Helemaal geen probleem zelfs, maar dat is de wens van de vraagsteller (zie eerste bericht).
zondag 3 oktober 2021 - 12:49
Dany

Dany

Als de haag niet te hoog moet worden kan je ook Euonymus japonicus 'Green Spire' zetten.
zondag 3 oktober 2021 - 13:06
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

"En zelfs als dat gebeurt, wat is het probleem ?
Helemaal geen probleem zelfs, maar dat is de wens van de vraagsteller (zie eerste bericht)."


Het probleem is dat de wensen weinig realistisch en tegennatuurlijk zijn. Elke plant verliest blad en elke plant kan bloeien en vruchten dragen.

En gemakkelijk in onderhoud, dat is relatief en hier o.a. afhankelijk hoe je tegenover haagscheren staat...
Taxus is wat mij betreft de minst onderhoudsintensieve haagsoort.
maandag 4 oktober 2021 - 14:42
PeterC

PeterC

In een onderhouden, geschoren haag zal Taxus zo goed als nooit vruchten dragen.


Wij hebben Taxus staan, een meter of 10 achteraan in de tuin. Groeit op onze droge en zandige bodem heel goed, en ze staan bovendien redelijk in de schaduw.
Heel kort hou ik die niet. Zo eenmaal per jaar toch wat binnen de perken houden.
Daar komen wel wat vruchtjes aan, de gekende lichtrode bolletjes. Veel zijn het er niet en ze blijven hangen op de struik tot ze worden opgegeten door vogels. De pit is giftig maar het vruchtvlees is dat niet. Dus helemaal geen last van die vruchten.
maandag 4 oktober 2021 - 19:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon