menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Jonge wilg gaat dood

Ga naar meest recente reactie

CHRISTIAN VAN DYCK

CHRISTIAN VAN DYCK

Hello

Ik ben nieuw in de forum.
Bij aanleg van onze tuin, 25 jaar geleden, heb ik een 8-tal knotwilgen in lijn gepland langsheen onze carpinushaag. Hiervoor had ik stekken besteld bij 'natuurpunt' die een warme oproep had geplaatst op het internet.
Wat een uitstraling van rust kunnen die knotwilgen de mensheid toch geven, hè...
Wegens weelderige groei werden de bomen ieder jaar opnieuw vleitig geknot.
Tot voor kort was het vanaf de lente één oase van groen.
Inderdaad, verleden jaar gaf de laatste volwassen knotwilg in de rij, tekenen van vroegtijdige bladverkleuring. Ik voelde de bui al hangen omdat de grote zwarte els van onze buurman die daar even verder was gepland, inmiddels ook al tekenen van sterfte had gegeven. Heb de wilg nog extra putwater gegeven, maar het mocht niet baten. Met pijn in het hart hebben wij een plots levenloze geworden knotwilg moeten laten rooien. Met wortel en al, want het plan was om 6 maand later, in het voorjaar 2021, een nieuwe stek op dezelfde plek te steken.
Aanvankelijk met succes maar de tij ging gauw keren. Al in de zomer eind juli begonnen de bladeren van onze jongste telg te verkleuren dit ondanks alle overvloedige regens.
We zijn nu eind september anno 2021 en zoals blijkt uit bijgevoegde foto, is het maar triestig gesteld met de nieuweling.
De stam ziet er nog mooi uit maar de takken zijn totaal bruin uitgeslagen alsof de boom een tekort aan water heeft.
Hoewel de uiteinde van de stek zo'n 80cm diep zit en na beplanting wekenlang bijna dagelijks voor extra water werd gezorgd.
Te droog....te nat of zoals bij anderen geveld door de tergende
pseudomonas schimmel....wie het zeggen. Die bewuste plek aan het einde van de tuin is wel één meter dieper en bijgevolg natter dan onze woning, maar lijkt plotsklaps ten dode opgeschreven voor iedere nieuwe beplanting. Betreurenswaardig toch wel.