menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Jonge wilg gaat dood

Ga naar meest recente reactie

CHRISTIAN VAN DYCK

CHRISTIAN VAN DYCK

Hello

Ik ben nieuw in de forum.
Bij aanleg van onze tuin, 25 jaar geleden, heb ik een 8-tal knotwilgen in lijn gepland langsheen onze carpinushaag. Hiervoor had ik stekken besteld bij 'natuurpunt' die een warme oproep had geplaatst op het internet.
Wat een uitstraling van rust kunnen die knotwilgen de mensheid toch geven, hè...
Wegens weelderige groei werden de bomen ieder jaar opnieuw vleitig geknot.
Tot voor kort was het vanaf de lente één oase van groen.
Inderdaad, verleden jaar gaf de laatste volwassen knotwilg in de rij, tekenen van vroegtijdige bladverkleuring. Ik voelde de bui al hangen omdat de grote zwarte els van onze buurman die daar even verder was gepland, inmiddels ook al tekenen van sterfte had gegeven. Heb de wilg nog extra putwater gegeven, maar het mocht niet baten. Met pijn in het hart hebben wij een plots levenloze geworden knotwilg moeten laten rooien. Met wortel en al, want het plan was om 6 maand later, in het voorjaar 2021, een nieuwe stek op dezelfde plek te steken.
Aanvankelijk met succes maar de tij ging gauw keren. Al in de zomer eind juli begonnen de bladeren van onze jongste telg te verkleuren dit ondanks alle overvloedige regens.
We zijn nu eind september anno 2021 en zoals blijkt uit bijgevoegde foto, is het maar triestig gesteld met de nieuweling.
De stam ziet er nog mooi uit maar de takken zijn totaal bruin uitgeslagen alsof de boom een tekort aan water heeft.
Hoewel de uiteinde van de stek zo'n 80cm diep zit en na beplanting wekenlang bijna dagelijks voor extra water werd gezorgd.
Te droog....te nat of zoals bij anderen geveld door de tergende
pseudomonas schimmel....wie het zeggen. Die bewuste plek aan het einde van de tuin is wel één meter dieper en bijgevolg natter dan onze woning, maar lijkt plotsklaps ten dode opgeschreven voor iedere nieuwe beplanting. Betreurenswaardig toch wel.
Alle tips en tricks zijn welkom, hoewel ik ten volle besef dat er veel ergere dingen zijn in het leven, helaas.

Struiken & Bomen

woensdag 29 september 2021 - 15:58
WiPe

WiPe

Dat lijkt me eerder watermerkziekte.
woensdag 29 september 2021 - 18:15
PeterC

PeterC

Hoewel de uiteinde van de stek zo'n 80cm diep zit

Kan je dit eens uitleggen? 80 cm diep ten opzichte van wat?
woensdag 29 september 2021 - 18:17
deHaan

DeHaan

Ten opzichte van de bovenkant van de grond.
Ik denk dat er een gat geboord is van 80cm diep en daar de stek ingezet is.
woensdag 29 september 2021 - 21:43
CHRISTIAN VAN DYCK

CHRISTIAN VAN DYCK

@PeterC: de visie van DeHaan is de juiste.

@WiPe: had ergens op de forum gelezen dat de watermerkziekte niet denkelijk was voor jonge wilgen.

@forum: Zou stille uitdroging van de wilgstek dan toch geen mogelijke oorzaak kunnen zijn. Om beter te kunnen gieten na beplanting heb ik mijn boorgaat minimaal opgevuld met aarde.
donderdag 30 september 2021 - 00:06
WiPe

WiPe

Christian, je hebt gelijk. Watermerkziekte is inderdaad eerder iets voor oudere bomen. Maar anderzijds verwacht ik geen droogteschade bij zulke jonge bomen. Het lijkt me dat je misschien beter de wortels eens bekijkt of er sprake is van vraat.
donderdag 30 september 2021 - 13:17
CHRISTIAN VAN DYCK

CHRISTIAN VAN DYCK

@WiPe: Goedendag, Ik vraag hulp aan mijn 2 zoons en probeer de dode stek met wat trekwerk uit de grond te plukken. Ik neem dan wel foto's van de wortels en we zien wel...
vrijdag 1 oktober 2021 - 12:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon