menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Forsythia

Ga naar meest recente reactie

jan84

Jan84

Goedemiddag,

twee jaar geleden zette ik deze forsythia in mijn tuin. Hij sloeg goed aan en kwam de eerste keer gelijk in bloei. Nu (in september dus) is er iets geks aan de hand. Hij zit nog vol in het blad maar lijkt al uit te komen. Moet ik hier iets mee?

Mvg

Jan

Struiken & Bomen

vrijdag 17 september 2021 - 15:27
deHaan

DeHaan

Kijk er met plezier en verwondering naar.
vrijdag 17 september 2021 - 16:27
jan84

Tekst aangepast

Jan84

@DeHaan dat sowieso
vrijdag 17 september 2021 - 17:32
Tuinprins

Tuinprins

Je ziet dat wel bij meer planten o.a. rhododendrons en magnolia. Vaak een gevolg van het weer, soms van goede verzorging, soms juist van slechte verzorging ('noodbloei').

Je kunt er weinig aan doen.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 17 september 2021 - 18:29
jan84

Jan84

@tuinprins

Ik las idd over noodbloei. Omdat de plant pas twee jaar op z’n plek staat en sindsdien veel nieuwe takken heeft gemaakt ga ik er nu eerst maar van uit dat hij het naar zijn zin heeft…

Dank voor de reactie!

Jan
vrijdag 17 september 2021 - 19:06
WiPe

WiPe

Dat is geen noodbloei. Noodbloei is een stress reactie. Dat is hier zo te zoen niet het geval. Als je het over Magnolia hebt, dat doet zich standaard voor bij Magnolia x soulangeana en is daar het gevolg van het normale groeipatroon waarbij een deel van de knoppen voor het volgende jaar in het najaar al uitloopt; De oorzaak is daar niet heleaal duidelijk, maar doet zich ook voor bij planten die niet nder stress staan.
zaterdag 18 september 2021 - 18:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon