menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Chimonanthus praecox verplanten

ElienDufron

ElienDufron

Hallo iedereen.

Ik heb een vraagje betreffende mijn Chimonanthus praecox (winterzoet) boompje.

Het boompje werd aangekocht en geplant rond maart in onze grote vaste bloembak. Nu komt het boompje eigenlijk niet mooi tot haar recht en we willen het graag verplanten naar een andere plaats achteraan het bescheiden stadstuintje .

We vroegen ons af of het nu de moment is om dat te doen of is deze periode een absolute no-go om het boompje te verplanten naar een andere locatie.

Bijkomend vraagje, kan het veel kwaad om de wortels zeg maar door te halen....boompje verwijderen zonder de wortels te beschadigen gaat onmogelijk zijn vrees ik...er staan allemaal nog andere planten en siergrassen rondom.

Hopelijk kan iemand me helpen. Alvast bedankt en prettig weekend iedereen!

vrijdag 17 september 2021 - 15:01
Tuinprins

Tuinprins

Die kun je nog prima verplanten maar ik zou nog een klein maandje wachten. Dat je daar bij wat wortels beschadigt is van weinig belang, de plant kan dat hebben.

Als een Chimonanthus een paar jaar vast staat in de volle grond dan zijn ze matig te verplanten. De plantplek dus goed uitkiezen zodat je over 3 jaar de struik niet opnieuw hoeft te verplanten.

Chimonanthus kan een redelijk forse struik worden (4 à 5 meter hoog). Je kunt ze snoeien maar uit eigen ervaring weet ik dat ze daar niet mooier van worden.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 17 september 2021 - 18:35
ElienDufron

ElienDufron

Dankjewel voor de reactie en tips Tuinprins, much appreciated!
Prettig weekend.
Elien
vrijdag 17 september 2021 - 21:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon