menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Snoeien 'bulten' leilindes

Ga naar meest recente reactie

paddepoel

Paddepoel

Jaarlijks snoei ik de takken van de leilindes maximaal terug. Omdat terugsnoeien tot op de tak zelf niet altijd lukt, zijn er in de loop der jaren 'bulten' ontstaan op de plek waar werd weggesnoeid (vooral op de bovenste horizontale rij). Mag ik deze 'bulten' wegzagen tot op het niveau van de tak zodat deze tak vrij glad wordt of beschadig ik de tak teveel door het wegzagen. Sommige bulten zijn vrij groot en na wegzagen blijft er een groot oppervlak achter met zaagwonde.

Struiken & Bomen

maandag 13 september 2021 - 12:13
Tuinprins

Tuinprins

Ik zou absoluut niet die bulten er van afzagen. Je krijgt grote snoeiwonden die een invalsbron vormen voor allerlei schimmelziektes.

Gegroet, de tuinprins
maandag 13 september 2021 - 17:25
WiPe

WiPe

Zeker niet doen. Die snoeiwonden gaan inrotten, waardoor de takken riskeren af te breken. Die 'bulten' horen er bijen zijn een gevolg van het snoeien. Die leibomen zijn geen strakke constructie, dat zijn levende organismen. Daar moet je op een heel andere manier mee omgaan dan met timmerwerk. Glad afzagen is absoluut niet aan de orde.
maandag 13 september 2021 - 20:52
paddepoel

Paddepoel

Hallo, Bedankt voor de info. Ik had al een vermoeden dat de bulten best behouden blijven. Ik wou een bevestiging want tuinaannemer beweert dat het wegzagen wel mag.
dinsdag 14 september 2021 - 09:47
WiPe

WiPe

Het beste advies dat ik je dan kan geven is om een andere tuinaannemer te contacteren; een die zijn vak wel kent.
dinsdag 14 september 2021 - 16:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon