menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Geen eikels dit jaar

Ga naar meest recente reactie

PeterC

PeterC

We hebben 4 grote inlandse zomereiken in onze tuin staan en het viel me vandaag op dat er aan geen enkele van de 4 ook maar één eikel te bespeuren is.
Is dat alleen hier het geval of is dat algemeen?
vrijdag 10 september 2021 - 23:56
lentemode

Lentemode

Ook hier weinig te bespeuren !
Wat een contrast met de zondvloed van vorig najaar !
zaterdag 11 september 2021 - 11:01
Dany

Tekst aangepast

Dany

Hier ook praktisch niks en inderdaad een groot verschil met vorig jaar. Voor mij mag het ieder jaar zo zijn.
Ik vraag mij af wat de oorzaak is dat er het ene jaar veel zijn en een ander jaar bijna niks?
zaterdag 11 september 2021 - 13:08
Tuinprins

Tuinprins

Eiken zijn windbestuivers. Als het tijdens de bloei regenachtig / nat weer is dan zal er in de regel weinig bestuiving plaatsvinden dus weinig eikels. In hoeverre late nachtvorst en koude tijdens de bloei de bestuiving beïnvloeden zou ik niet weten. Bij een aantal vruchtbomen (o.a. peer) zie je dat (late) nachtvorst direct na de bestuiving een nadelig effect heeft op de vruchtzetting.

Hier (Midden Brabant, NL) hangen er wel eikels aan de bomen maar lang niet zo veel als de afgelopen 2 jaar.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 11 september 2021 - 16:35
PeterC

PeterC

Dus wel vrij algemeen het geval. Bij ons, dat is Vlaams-Brabant, en ik zie Herentals (Antwerpen) en Melle (Oost-Vlaanderen). Waarschijnlijk waren de weersomstandigheden tijdens de bloei van de eiken dit jaar inderdaad gewoon ongunstig.
Nog iets ongewoons dit jaar was dat de Acacia Robinia's hier in de tuin geen bloesem hebben gehad. Sinds we hier 16 jaar geleden zijn komen wonen is dat nooit voorgekomen.
zaterdag 11 september 2021 - 17:55
WiPe

WiPe

Er zijn een paar oorzaken waarom soorten als eik, beuk en kastanje mstjaren hebben, jaren met enorm veel zaad en andere jaren heel weinig.
Het weer is er een. Als de omstandigheden in het voorrjaar ongunstig zijn, wordt er weinig zaad gevormd. Maar er worden ook niet ieder jaren even veel bloemen gevormd. De vorming van zaad vraagt veel energie van de boom. En dus zal een boom na een mastjaar eerst op krachten proberen te komen. En ten slotte is er een evolutionaairr voordeel. In jaren met weinig zaad, blijft de populatie van zaadeters relatief laag, waardoor in een mastjaar niet alle zaden gegeten kunnen worden. Bij een meer continue zaadproductie is er ook een mer continue sconsuptie, waardoor minder zaden kunnen 'ontsnappen'.
zondag 12 september 2021 - 08:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon