menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wortelsnoei boompje

Ga naar meest recente reactie

cyberscreen

Cyberscreen

Hoi,

Ik ben in mijn voortuin tegels aan het verwijderen om in het najaar extra groen aan te planten. Nu staat er in de tuin al een liguster op stam (de stam is ongeveer 1 meter hoog) en de wortels daarvan zijn behoorlijk horizontaal uitgegroeid, ook tot plekken waar ik graag beplanting in de grond wil hebben. Is het mogelijk om hier wortelsnoei toe te passen en de ongewenste wortels te verwijderen? En zo ja, is dit een goede periode of moet ik hiermee nog wachten tot oktober/november? En tot hoe ver van de stam kan er worden gesnoeid?

De meeste wortels die ik ben tegengekomen zijn tussen de 1 en 2,5 cm dik.

woensdag 8 september 2021 - 18:12
WiPe

WiPe

Ik heb in mijn leven nog nooit meegemaalt dat een plant ongewenste wortels heeft. Als je die plant weg wil, kun je die uitgr.aven, anders laat je de wortels beter zitten.
woensdag 8 september 2021 - 21:09
cyberscreen

Cyberscreen

Nou ja, ongewenst is misschien niet het juiste woord, laten we het ongelukkig gepositioneerd noemen. Ik wil het boompje wel graag laten staan. Ik denk dat het ook wel mogelijk moet zijn om rondom de wortels heen te werken. Maar het leek me wel wat handiger om, indien mogelijk, een deel van de wortels weg te steken. Maar dan zou het inderdaad wel op een manier moeten zonder risico dat het boompje sterft. Als dat niet gaat, dan laat ik ze gewoon zitten.
donderdag 9 september 2021 - 14:47
PeterC

PeterC

Ik begrijp dat je daar gewoon planten wil bijplanten?
Dan maak je toch gewoon een plantputje, kom je daar een wortel tegen van de haag dan snij je die met je spade door en dat is het.
Meer is toch helemaal niet nodig.
vrijdag 10 september 2021 - 19:43
cyberscreen

Cyberscreen

Ik wil inderdaad planten naast het boompje zetten. Het boompje heeft alleen op sommige plekken wortels van langer dan 1 meter, en ik vraag me dus af of het voor de boom kwaad kan om deze bijvoorbeeld voor de helft weg te steken om wat meer ruimte te creëren.
zaterdag 11 september 2021 - 09:15
PeterC

PeterC

Gewoon lokaal waar je je planten wil zetten doorsnijden, je moet geen hele zone vrijmaken. Het kan dat je boom er een beetje onder lijdt maar die trekt wel weer bij.
zaterdag 11 september 2021 - 17:59
cyberscreen

Cyberscreen

Oké, duidelijk. En dan maakt het verder niet veel uit in welke tijd van het jaar dat gebeurt?
dinsdag 14 september 2021 - 15:35
PeterC

PeterC

Ik denk dat je best nagaat wat de beste plantperiode is voor de planten die jij wil zetten.
woensdag 15 september 2021 - 18:43
cyberscreen

Cyberscreen

De planten gaan er eind oktober in. Ik heb deze week een laag compost door de grond gewerkt en de grond rondom het boompje was sowieso behoorlijk dichtgeslagen. Nu zal hij een stuk meer ruimte krijgen om te wortelen. Ik heb de bestaande wortels ook wat dieper gelegd bij het terugstorten van de aarde, daarmee is het probleem al grotendeels opgelost.
donderdag 16 september 2021 - 09:07
WiPe

WiPe

De wortels dieper leggen is naar mijn ervaring niet echt een goed idee.
donderdag 16 september 2021 - 23:19
cyberscreen

Cyberscreen

Ah, dat wist ik niet. Maar de wortels waren wel vrij stug, dus heel veel dieper dan voorheen liggen ze niet. En ik denk dat het boompje nu ook wel meer kans krijgt om in andere richtingen te wortelen, aangezien de grond rondom nu een stuk losser is en verbeterd met compost. Het was overal behoorlijk dichtgeslagen. Al met al denk ik dat het wel moet goedkomen.
vrijdag 17 september 2021 - 11:34
WiPe

WiPe

Dat is inderdaad een voordeel.
vrijdag 17 september 2021 - 20:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon