menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Welke boom is dit ?

Ga naar meest recente reactie

Molenaar

Tekst aangepast

Molenaar

Ik ben dus benieuwd welke boom dit is . Er wordt me verteld een Japanse esdoorn, maar zijn die niet veel kleiner. Enkele takken zijn dood en op andere groeien geen bladeren maar nog niet dood. Als ik die takken zou verwijderen is de hele vorm weg. Wat zijn de mogelijkheden? Ik zal nog een paar foto’s bij sturen. Bvd A.M

Struiken & Bomen

woensdag 8 september 2021 - 13:08
Molenaar

Molenaar

Het blad van de boom.

Struiken & Bomen

woensdag 8 september 2021 - 13:09
Molenaar

Molenaar

Hier links de kale takken

Struiken & Bomen

woensdag 8 september 2021 - 13:11
LT

LT

Esdoorns zijn er in vele vele uitvoeringen. Google maar eens
woensdag 8 september 2021 - 13:29
Polplastron

Polplastron

"Japanse esdoorn" is inderdaad een overkoepelende benaming voor heel wat soorten en variëteiten van esdoorns. Meestal wordt echter Acer palmatum of een van z'n variëteiten bedoeld.
In dit geval zou het, maar dat is maar een gokje, kunnen gaan om een Acer platanoides "Crimson King" of een andere platanoides-variëteit.

Over het verzorgen van de boom in kwestie doe ik geen uitspraken...
woensdag 8 september 2021 - 15:28
Tuinprins

Tuinprins

Dit is een roodbladige vorm van Acer platanoïdes (Noorse esdoorn). Ook de roodbladige vormen worden op de lange termijn grote bomen.

Dat er takken zijn afgestorven kan komen door droogte, ziekte of dat de buren graafwerkzaamheden hebben uitgevoerd aan hun kant van de schutting en daarbij dikke wortels hebben doorgestoken (de boom staat veel te dicht op schutting).

Overigens zie ik niet zo heel veel taksterfte, zeker niet wat betreft de dikkere takken. Takken die zijn afgestorven het beste verwijderen, takken die nog leven maar geen bladeren hebben: afwachten tot volgend jaar en kijken of die goed in het blad komen.

Gegroet, de tuinprins

woensdag 8 september 2021 - 16:43
Molenaar

Molenaar

@tuinprins bedankt voor de reactie . De boom is in de 12 jaar dat we hier wonen inderdaad erg gegroeid . De boom staat inderdaad op een meter afstand van de schutting. Daar is met het planten niet over nagedacht denk ik . Toen woonden we er nog niet. De afgestorven takken kan ik die nu al verwijderen of wachten tot oktober-december?
woensdag 8 september 2021 - 17:56
WiPe

WiPe

Je kan die takken best nu al verwijderen;
woensdag 8 september 2021 - 21:12
Henk-Willem

Tekst aangepast

Henk-Willem

Ik had een vergelijkbaar probleem met mijn roodbladige Noorse Esdoorn:
https://www.tuinadvies.nl/tuinvrienden/forum/3/struiken-bomen/59875/zieke-noorse-esdoorn

Het is helemaal goed gekomen met deze boom, weer goed gegroeid en de afgestorven takken zijn vanzelf naar beneden gekomen afgelopen jaren.

En excuses WiPe, zie nu dat ik destijds je niet eens hebt bedankt voor je reactie. Bij dezen alsnog!
donderdag 9 september 2021 - 17:19
WiPe

WiPe

Zonder dank.
donderdag 9 september 2021 - 23:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon