menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beukenhaag wordt bruin na eerst vers blad te krijgen.

Ga naar meest recente reactie

Hendri

Hendri

Wij hebben in maart 2021 een nieuwe beukenhaag geplant, gelukkig slaat die aan maar wanneer er nieuwe blaadjes aan de boompjes komen worden die bruin en sterft het weer……. Wie kan ons vertellen wat er mis is?

(Regelmatig gesproeid (bij de zeldzame droogte), druppelslang, koemest, etc…..)

Struiken & Bomen

maandag 23 augustus 2021 - 12:36
Carib

Carib

Als dit een recente foto is, dan zou ik niet durven zeggen dat ze zijn aangeslagen. Aangeslagen beuken zouden nu volop in blad staan. Zoals ze er nu uitzien, zijn ze op sterven na dood en lopen ze op hun laatste reserves uit. Ik zie veel oranjebruine takken. Die kleur doet vermoeden dat deze afgestorven zijn Als je daar met een nagel overheen krast, en je ziet dan geen groen onder de bast dan zijn deze takken definitief dood en gaan ook niet meer uitlopen.
Aan het (weinige) blad te zien, heb je trouwens geen beukenhaag, maar een haagbeukenhaag geplant.
Wat is er mis gegaan? Kan van alles zijn. Misschien al fout gegaan bij de kweker, of je hebt de wortels uit laten drogen bij het planten of fouten gemaakt bij het inplanten. Mesten zou ik zelf nooit doen bij het inplanten. Het lijken ook vrij grote planten. Het is veel gemakkelijker om met een kleinere maat te beginnen. Niet alleen zijn die veel goedkoper maar slaan ook veel beter aan.
maandag 23 augustus 2021 - 16:16
PeterC

PeterC

Ik durf me er op basis van de foto niet over uitspreken of het beuk dan wel haagbeuk is.

Als het beuk is dan is mijn ervaring met beuk dat beukplanten moeilijk aanslaan.
Wij hebben 3 stukken beukenhaag: een stuk van een 50m, en dan een stuk van een 5-tal meter en één van een meter.
In het lange stuk hebben we menige plant moeten vernieuwen. De eerste jaren was er altijd wel weer ergens een plant dood en het heeft toch wel een 5-tal jaar geduurd vooraleer de haag goed aan de groei was.
In het stuk van 5m waren er ook enkele planten die het de eerste jaren moeilijk hadden met enkele dode takken. Maar die zijn nu allemaal in groei.

Dus ik zou zeggen: geef ze wat tijd en de truc met de nagel van Carib vertelt je veel.
maandag 23 augustus 2021 - 17:59
Carib

Carib

Het wordt vaak gezegd dat beuk moeilijk aanslaat. Ik heb zelf die ervaring niet. We hebben enkele honderden meters beukhaag, in de loop van de jaren aangeplant. De uitval was altijd minimaal. Hooguit 1 a 2 per 100 planten. Wellicht hebben we altijd goed plantmateriaal gekocht, steeds in kleine maten, maar beuk is gevoelig voor uitdroging tijdens planten en moet dus ook continu afgedekt blijven.
Verder heb ik steeds zelfgemaakte (blad)compost gebruikt, gemengd met wat grond die ik weggeschept had bij de wortels van een grote beuk in onze tuin, in verband met de bacterie waarmee beuken samenleven. Binnen drie jaar na aanplant van beukjes maat 60-80 of 80-100 hadden we een mooie gevulde haag.
maandag 23 augustus 2021 - 19:45
dries944

Dries944

Dit tref ik aan bij m'n beukenhaag aan de stam.
Het zwart is compost.
Wie kan raden welke insecten dit doen en waarom?

Struiken & Bomen

maandag 23 augustus 2021 - 21:51
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

@Dries944: Ik weet niet hoe hoog die plek zit maar in de gevallen die ik hier van gezien heb zat het tot ongeveer 50 cm hoog in de beuk. De 'daders' waren mieren. Exacte reden mij niet bekend. Kan zijn dat er luizen onder dat zand hebben gezeten of dat de grond waar de beuken staan redelijk nat is en de mieren iets 'op het droge' wilden hebben.


Gezien de bladknoppen lijkt het mij om gewone beuk / Fagus sylvatica te gaan.

Enkele redenen waarom beuken niet of moeilijk aanslaan:

== wortels zijn tijdens het rooien van de plant uitgedroogd.
Beuken hebben zeer fijne haarwortels, na een half uur in zon en wind zijn die dood.

== planten hadden onvoldoende fijne wortels omdat ze bij de kweker niet verplant zijn / te lang op dezelfde plek hadden gestaan. Beuken moeten met een werktuig 'ondersneden' worden of tijdig verplant worden om te voorkomen dat ze een paar dikke wortels ontwikkelen zonder fijne haarwortels.

== beuken zijn geplant op grond die 'dood' is of waar onvoldoende bodemleven inzit.
Zoals hierboven al gezegd leven beuken in symbiose met een bepaalde schimmel in de grond. Indien deze schimmel afwezig is kunnen beuken problemen met de hergroei hebben.

== beuken zijn te diep geplant

== beuken staan te nat
Beuken hebben een hekel aan 'natte voeten'. Grond moet goed water doorlatend zijn. Oppassen met beuken naast een inrit of terras i.v.m. afschot van water. In natte periodes kunnen beuken dan te nat komen staan waardoor ze gaan kwijnen of zelfs afsterven.

Net zoals Carib ben ik van mening dat je beter een kleinere maat kan planten, daar heb je doorgaans minder uitval in.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 24 augustus 2021 - 06:55
PeterC

PeterC

Mij is ooit uitgelegd dat die symbiose met een bepaalde schimmel rond de wortels de reden zou zijn voor het moeilijke aanslaan (wat begrijp ik uit de reactie van Careb geen algemene regel is).
dinsdag 24 augustus 2021 - 18:15
Carib

Carib

Jawel, want ik zorg dat de bacterie aanwezig is op de nieuwe locatie door de grond 'te enten' met beukengrond. Schijnt een oude tuinmanspraktijk te zijn. Ik kan niet aantonen dat het helpt, maar het kan in ieder geval geen kwaad.
Zo moet je bijvoorbeeld beukplantgoed niet soppen in een emmer water, want dan zouden de mycorrhiza af kunnen spoelen.
dinsdag 24 augustus 2021 - 18:55
dries944

Dries944

Volgens mij zat het iets hoger dan 50 cm Tuinprins. Dus je hebt dit al meermaals gezien dus...
En ja,je hebt gelijk,het zijn mieren die dit doen om de beukkankerluizen te beschermen tegen natuurlijke vijanden denk ik. Die zitten onder die compost die luizen. Echt wel slimme insecten die mieren.
Maar echt wel irritant om wekelijks de beukplanten te controleren want ze keren snel terug.
dinsdag 24 augustus 2021 - 20:55
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Carib, het gaat niet over bacteriën die je moet enten, maar over schimmels. In principe zouden goede kwaliteitsplanten al vol moeten zitten met de schimmels. Dat blijkt in de praktijk al eens tegen te vallen. PeterC, het gaat niet over een schimmel, maar over tientallen soorten. Afhankelijk van de specifieke bodemconditie zullen er andere soorten op de wortels leven, maar het zijn er sowieso meerdere.



Hendri, wat je moet doen is: spade nemen, kijken hoe die de bovenste wortels zitten (cm of twee, maximaal 5 cm, al de rest is te diep). Het zou me niks verbazen als dat - weer eens- de oorzaak is. En kijk ook of de bodem niet abnormaal nat is. Vochtig mag, maar als de grond kletsnat is, is dat het probleem.
woensdag 25 augustus 2021 - 14:10
Carib

Carib

Sorry Wipe, je hebt helemaal gelijk. Het gaat inderdaad om symbiose met (een) schimmel(s).
donderdag 26 augustus 2021 - 00:46
Hendri

Hendri

Allen bedankt voor jullie reacties, we weten inmiddels wat/wie de boosdoener is….. de “engerling”, dat is de larve van de meikever…… Nu gaan we de grond behandelen met aaltjes en hopen dat dit probleem de tuin uit is!!!

Struiken & Bomen

dinsdag 7 september 2021 - 19:27
PeterC

PeterC

Zeker dat die engerling van een meikever is? Lijkt me nogal klein. Ziet er meer als van een junikever uit.
In ieder geval: veel succes met je aaltjesoffensief.
vrijdag 10 september 2021 - 19:20
WiPe

WiPe

Heb je eigenlijk al eens geken hoe diep de bovenste wortels oder de grond zitten?
zondag 12 september 2021 - 08:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon