menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Japanse Esdoor

Ga naar meest recente reactie

Cliff_vl

Cliff_vl

Hey allemaal, we hebben 2 jaar geleden deze Japanse rode esdoorn geplant waarna hij heel mooi heeft gebloeid. Eind vorig jaar heeft hij zijn bladen verloren en zoals je op de foto kunt zien, slechts een deel terug laten groeien. Ik vermoed met de warme zomer, dat het te weinig water heeft gekregen. Kunnen we er nog iets doen? Alvast bedankt ! Groeten Cliff

Struiken & Bomen

donderdag 13 mei 2021 - 21:18
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Verdroging kan, maar Verticillium is ook een mogelijkheid.
Dat is een schimmelaantasting in de wortels, waardoor de takken afsterven. Dat heeft voornamelijk te maken met zuurstofgebrek in de bodem.
donderdag 13 mei 2021 - 23:40
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

100% verwelkingsziekte / verticillium.

Is een schimmelziekte die er toe leidt dat de watervaten in een plant verstopt raken en het gedeelte boven de verstopping afsterft. Komt de laatste jaren zeer veel voor bij Japanse esdoorns.

Tegen verwelkingsziekte is weinig te doen, een aangetaste plant is niet te genezen. Soms zie je dat de plant beneden de plek van verstopping opnieuw gaat uitlopen en krijg je nog een plant die het aanzien waard is. Zit de verstopping laag in de plant dan is dit heel vaak niet het geval en zit je met een misbaksel.

Als je daar een andere plant wil neerzetten dan in ieder geval geen soort die gevoelig is voor verwelkingsziekte (o.a. Acer, Cercis, Cotinus, Elaeagnus en Sambucus) . Verticillium is een bodemschimmel (op microscopisch niveau, onzichtbaar voor het menselijke oog) die jaren in de grond kan overleven.

Voorkomen van verwelkingsziekte: zorgen voor humeuze, luchtige grond die goed draineert en zeker niet te nat is. Oppassen voor overmatig water geven in droge periodes.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 14 mei 2021 - 06:09
PeterC

PeterC

Verticillium, is dat een schimmel waar ook Robinia Frisia gevoelig voor is?

Waarom ik het vraag:

We hadden een Robinia Frisia in de tuin staan en die deed het hier heel goed. Sterke groei. Geplant als jonge boom een 15-tal jaar geleden.
Maar na een 5-tal jaar kwam er in het voorjaar geen blad meer aan. Gevoeld aan de takjes: verdroogd. We moesten concluderen dat de boom dood was. Onbekend waarom. Wel was het zo dat de boom om één of andere reden uiterst geliefd was bij de katten uit de buurt om hun nagels wat te komen wetten op de schors, dus misschien had het daar iets mee te maken, dacht ik.

Dus boom gerooid maar omdat mijn vrouw die boom met zijn lichtgroene, bijna gele bladeren zo mooi vond een nieuwe aangekocht die we enkele m verderop hebben geplant. Dus ongeveer 10 jaar geleden. Met gaas rond de stam zodat de katten er niet aan konden.

Ging weer heel goed tot ook na een jaar of 5 weer hetzelfde: geen bladgroei in het voorjaar. Maar deze keer hebben we de boom laten staan en kort onder waar de oorspronkelijke dode kruin begon kwamen er ineens nieuwe loten met grote groeikracht te voorschijn en nu vandaag is de oorspronkelijke kruin helemaal vervangen door een nieuwe kruin en ziet de boom er prima uit.
Ik heb dat gaas rond de stam ondertussen verwijderd en de boom is nog steeds zeer geliefd bij de katten uit de buurt om er hun nagels te komen op wetten. Het is de enige boom in de tuin waar ik ze dat zie doen.

Dus vraag ik me af: was dat ook een geval van Verticillium?
vrijdag 14 mei 2021 - 22:24
Tuinprins

Tuinprins

Robinia is gevoelig voor verticilium maar of jouw Robinia daaraan is doodgegaan is zo niet te zeggen. Bij wat grotere bomen treft het meestal (dus niet altijd!) een of enkele takken en zelden de gehele boom.

Ik meen me wel te herinneren dat er diverse andere schimmelziektes in Robinia zat waardoor de bomen in het voorjaar niet of zeer matig meer in het blad kwamen. Het betrof hier o.a. een vorm van Phytophthora (wortelrot). Zie hiervoor: https://www.rhs.org.uk/advice/profile?pid=401



Voor een lijst van bomen die gevoelig zijn voor verticilium / verwelkingsziekte incl. foto's zie:

https://edepot.wur.nl/353986



Gegroet, de tuinprins
zaterdag 15 mei 2021 - 07:10
PeterC

PeterC

Interessante links die je meegaf.
zaterdag 15 mei 2021 - 15:40
WiPe

WiPe

Een andere schommel die Robinia kan laten afsterven is honingzwam.
zaterdag 15 mei 2021 - 19:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon