menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Buxusrups

Ga naar meest recente reactie

mede

Mede

Ik heb dit weekend ontdekt dat er buxusrupsen in mijn buxus zitten en de eerste paar struiken zijn al behoorlijk aangevreten

Nu heb ik afgelopen weekend de haag met lavameel bestoven wat ik als tip het gelezen. Ook heb ik veel gesnoeid waar de pluisjes met rupsen in zitten en handmatig de rupsen proberen te verwijderen. Dit is echter onbegonnen (heeeeeel veel) werk.

Om echt van de rupsen af te komen moet de haag worden bespoten met bijvoorbeeld topbuxus anti rups, of een ander spuitmiddel.

Ik lees alleen op alle verpakkingen en op Internet dat deze middelen alleen werken bij een temperatuur van 15 graden en het liefst ietsje warmer. Gezien de temperaturen die we nu hebben en de komende dagen... wat kan ik nu het beste doen?
maandag 12 april 2021 - 13:02
Tuinprins

Tuinprins

Wat je het beste kan doen? Buxus rooien want dit wordt een gevecht zonder end (of de buxusrups als winnaar).

Ik ken redelijk wat mensen die vroeger buxus in de tuin hadden staan en dachten dat hun tuin niet zonder zou kunnen. Toen kwam de schimmelziekte Cylindrocladium en de buxusrups en dat was veelal het einde van de buxus. Nu zijn ze blij dat ze die buxushaagjes en vormen niet meer hoeven te knippen.

Als je je buxus wilt behouden dan zul je met de regelmaat van de klok moeten spuiten tegen de buxusrups en fermoonvallen ophangen om de buxusmot te vangen. Temperaturen zijn momenteel aan de lage kant. Middelen als Xentari zullen nog wel enige werking hebben maar niet zo goed als de temperatuur boven de 15 graden zou liggen.

Tegen de schimmelziekte Cylindrocladium is overigens voor de gewone consument geen afdoende bestrijdingsmiddel beschikbaar.

Gegroet, de tuinprins
maandag 12 april 2021 - 17:25
Dany

Dany

Ik heb 3 jaar gestreden tegen de buxusmot, 3 tot 4 maal sproeien met vergif per jaar dat ook schadelijk is voor andere insecten plus al die sproeimiddelen zijn niet alleen schadelijk voor dier en mens ze kosten ook nog wel wat geld.
In 2019 heb ik de buxusmot zijn zin laten doen en hij heeft mijn buxussen dan kaal gefret, vorig voorjaar heb ik ze dan allemaal gerooid en vervangen door verschillende andere planten nl.
Ilex crenata caroline upright
Ilex crenata dark green
Euonymus japonicus green spire
Euonymus japonica white spire
en nog verschillende siergrassen
Dus mijn advies Buxus er uit en vervangen.
maandag 12 april 2021 - 18:04
mede

Mede

Dat klinkt allemaal niet positief helaas...

Ik heb inmiddels een aantal middeltjes in huis die ik zal toepassen totdat ze op zijn. Als dit een herhaling wordt iedere maand/jaar dan wordt het inderdaad wel kostbaar en kan ik ze beter gaan vervangen.

Kan je met Ilex crenata nette lage haagjes krijgen en groeit deze snel en mooi dicht? Ik heb nu lage buxus haagjes van ongeveer 40cm hoog en 30cm breed en wil dan weer iets vergelijkbaars planten.

Is de Ilex crenata goed verkrijgbaar?
dinsdag 13 april 2021 - 09:20
Dany

Dany

Volgens mij groeit Ilex crenata ongeveer even vlug als Buxus maar Ilex crenata houd meer van een zure grond terwijl Buxus van kalkgrond houd, waarschijnlijk heb je je Buxussen bekalkt. Voor je die Ilex zet zou ik turf door de grond mengen.
Zijn ze goed verkrijgbaar hier bij ons in de buurt wel, ik weet niet waar je woont maar ik zou rondvragen bij planten- en boomkwekerijen bij jouw in de buurt.
dinsdag 13 april 2021 - 10:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon