menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Schaduwborder

Ga naar meest recente reactie

Sandra82

Sandra82

Hallo allemaal,

ik heb een lange zuidmuur, tikje naar het westen gedraaid.
Daar staat een hoge schutting, dus zodoende heb ik in de winter 2/3 van de tuin in de schaduw liggen vanaf die schutting en in de zomer een reepje van 10 cm. Een gigantisch verschil. In de zomer is er ook ochtendzon, in de winter voor een groot deel niet.
Ik die plaats dan schaduw (winter) /halfschaduw (zomer)?

Nu zoek ik struiken die daar kunnen staan. Je leest vanalles maar als je dan inzoomt op die struiken dan blijkt dat die toch zon/halfschduw nodig heeft. Dat is balen dan.

Wat kan er nu werkelijk staan? Dan ben ik nu op zoek naar ervaringen.....

Ik lees Mahonie, Magnolia, Camellia, hortensia, pieris red flame, skimmia, rhododendron, azalea..... maar welke kloppen nu ook echt? Zijn er ook daadwerkelijk struiken die in de schaduw bloeien?

Alvast bedankt
Sandra
zondag 11 april 2021 - 08:56
Tuinprins

Tuinprins

De ene schaduw is de andere niet ...

Bij het bepalen van de hoeveelheid schaduw gaan we meestal uit van de situatie in het groeiseizoen dus grofweg in de periode april--september.

Het meest lastige is 'droge schaduw'. Dit heb je vaak in de buurt van grote bomen en struiken. Wat je op zo'n plek kunt planten is tamelijk beperkt. Rhododendrons en azalea's doen het op zo'n plek doorgaans niet omdat het er in het groeiseizoen te droog wordt. Als ze in leven blijven bloeien ze amper vanwege te weinig zon (rhodo's en azalea's doen het 't beste in niet al te droge halfschaduw of lichte schaduw. (Halfschaduw is in dit geval: 's morgens zon, 's middags schaduw). Varens houden het op zo'n plek uit evenals Aucuba, struikklimop (Hedera colchica) en enkele Mahonia soorten.
Belangrijkste tip bij droge schaduw: niet te veel willen op zo'n plek, een uitbundig bloeiende border gaat op zo'n plek nu eenmaal niet (eigenwijs is niet altijd wijs ...)

Heb je een plek met schaduw maar is de plek desondanks niet al te donker en niet al te droog (doordat er geen grote bomen en struiken direct in de buurt staan) dan is de keuze al wat groter. Op zo'n plek zullen Skimmia, Camellia en enkele ijzersterke rhododendrons als 'Roseum Elegans' en 'Cunningham's White' het in de regel wel doen. Houdt er rekening mee dat in volle schaduw de bloei meestal minder uitbundig is. Ook kan het zijn dat planten minder dicht en naar het licht gaan groeien (dit laatste is met snoei wel enigszins te corrigeren).

Bij echte halfschaduw (dus in het groeiseizoen minimaal 4-6 uur zon) dan is de plantkeuze redelijk uitgebreid. Ook planten die bekend staan als 'volle zon planten' zoals Magnolia doen het op zo'n plek al zal de bloei daar minder zijn dan in de volle zon.


Gegroet, de tuinprins
zondag 11 april 2021 - 09:37
Dany

Dany

Je zou ook kunnen gaan voor vaste planten zoals Actaea simplex, Aruncus, enkele Tiarella soorten en dan heb je nog varens enz...
zondag 11 april 2021 - 10:40
Carib

Carib

Bedenk ook dat struiken door hun hoogte ook al snel meer licht en zon ontvangen dan de bodem. Dus wellicht valt het nog best mee met de bezonning achter je schutting. Dat de voet van de struik in de schaduw ligt, is in het algemeen geen probleem, als het blad maar licht krijgt.
zondag 11 april 2021 - 11:57
Sandra82

Sandra82

Dank voor de reacties alvast.

De plaats in de schaduw is eerder nat door de schaduw, in het gras daar zit behoor lijk wat mos en in de zomer groeit het gras daar beter.
zondag 11 april 2021 - 12:15
Lamium

Tekst aangepast

Lamium

Onze skimmia's hebben het in elk geval super gedaan qua bloeien. Wat mij betreft een ideale plant. Het enige grote nadeel is dat je er niet bepaald origineel mee bent.

Je kan wel variëren in soorten. Wij hebben aan de schaduwkant van de tuin deze Pink dwarf staan als mannetje en een obsession als vrouwtje. Beide doen het prima in de schaduw en bloeiden goed.

Als bodembedekker raad ik trouwens lamium aan . We hebben op een donkere plek eentje met bijna wit blad onder rododendrons staan. Hij knalt er daardoor echt uit.

Struiken & Bomen

woensdag 28 april 2021 - 00:10
Lamium

Lamium

Deze foto is al een paar weken oud.

Die brunnera (jack frost) links op de foto is inmiddels ook heel uitgebreid aan het bloeien in diezelfde schaduw.

In de plantenbak rechts staan astilbes die het ook super doen in de schaduw. Ik moest de Astilbe chinensis 'Pumila' zelfs wat afremmen om mijn fanals niet in de weg te zitten. Het nadeel van astilbes is dat ze niet heel lang bloeien, maar na de bloei kan je de pluimen laten staan voor de vorm. Eentje staat er nog steeds van vorig jaar.

Mindere ervaring heb ik in de echte schaduw met ajuga reptans, vingerhoedskruid en met anemoon.

woensdag 28 april 2021 - 10:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon