menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Photinia Fraseri 'Red Robin' Bladuitval

Ga naar meest recente reactie

Sleepy24

Sleepy24

Hallo,

Ik heb vorig jaar oktober een Photinia Fraseri 'Red Robin' in mijn tuin geplaatst. Op het begin heeft hij het aardig gedaan maar sinds een maand verliest hij al zijn blad. Het is momenteel een armoedig boompje. Ik heb mij ingelezen op het internet en vermoed “bladziekte”. Er zijn namelijk allemaal donkere puntjes op de bladeren. De boom maakt staat momenteel wel in de bloei.
Hij staat in de half schaduw en krijgt voldoende wind om de bladeren droog te blazen.
De gevallen bladeren haal ik snel weg.
Wat kan ik doen om deze boom weer wat leven in te blazen?

Groet,

Struiken & Bomen

maandag 5 april 2021 - 14:15
Sleepy24

Sleepy24

Nog een foto van het blad

Struiken & Bomen

maandag 5 april 2021 - 14:16
Sleepy24

Sleepy24

En nog 1

Struiken & Bomen

maandag 5 april 2021 - 14:16
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Bladvlekkenziekte (Entomosporium mespili). Wordt veroorzaakt door een onzichtbare schimmel. Het begint met paars-rode tot bruin-rode vlekken op het blad die zich geleidelijk uitbreiden. Bij een flinke aantasting volgt bladval.

Voor de gewone tuinier zijn er geen effectieve bestrijdingsmiddelen voor beschikbaar.


Voorkomen:

== geef de plant een plek in de volle zon (meer dan 6 uur zon per dag in het groeiseizoen)
== open standplaats zodat het blad snel opdroogt
== als je water geeft dan aan de voet van de plant en het blad zo min mogelijk nat maken.

Als het goed is zal jouw plant weer nieuw blad krijgen. Het is in ieder geval prima dat je al het afgevallen blad verzamelt en opruimt. Verder kun je niet zoveel doen. Zeker niet gaan bemesten want dat leidt vaak tot softe groei die vatbaar is voor de bladvlekkenziekte.

Op de laatste foto zit vraatschade van vermoedelijk de taxuskever (karakteristieke hapjes uit de randen van het blad). Die gaten in het midden van het blad kan rupsenvraat zijn maar ook samenhangen met de bladvlekkenziekte. (Ziet er overigens een beetje uit als hagelschotziekte maar ik weet niet of dat ook voorkomt bij Photinia).

Gegroet, de tuinprins

maandag 5 april 2021 - 19:56
Sleepy24

Sleepy24

Hi Tuinprins,

Enorm bedankt voor de reactie. Voor nu zal ik dan zo laten en hopelijk gaat de schimmel vanzelf weg. Ik las ergens anders dat men bij deze schimmel de bloemen snoeit zodat de energie van de boom naar het aanmaken van nieuw blad gaat. Zou jij het snoeien van de bloemen ook adviseren?
maandag 5 april 2021 - 20:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon