menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wortels kerselaar geraakt

Elbiest

Elbiest

Hallo

Onlangs bleken we, bij het uitgraven van een paar struiken, de wortels van een iets verder gelegen kerselaar geraakt te hebben. Het gaat om 1 of 2 wortels die wat schors kwijtraakten, maar ook hier en daar wat versplinterd zijn. Het geraakte deel ligt op een 5tal meter van de stam (waardoor we dus niet meteen doorhadden dat ze van de kerselaar waren en niet van de struiken die we weg wilden). Moeten we deze beschadigde wortel(s) best op een nette manier afhakken (om rot of schimmel te voorkomen) of kan de boom dit zelf oplossen?

Het is een mooie grote hoogstam kerselaar die een belangrijke rol speelt in onze tuin. Ik maak me daardoor zorgen dat we hem nu uit onwetendheid langzaam zouden laten doodgaan ofzo.

Nog een bijkomende vraag: deze boom is in het verleden op een beetje een gekke manier gesnoeid (door de vorige eigenaars), waardoor er een soort kromme tak met daaronder een holte is ontstaan (zie foto in bijlage). Deze tak is dood, maar hieronder kan zich wel vocht verzamelen enzo. Verwijderen we deze best, of kan dit geen kwaad?

Groetjes en alvast bedankt!

Struiken & Bomen

dinsdag 2 februari 2021 - 14:17
deHaan

DeHaan

Foto van de beschadiging graag, van enige afstand.
dinsdag 2 februari 2021 - 20:38
WiPe

WiPe

Je laat die beschadigde wortels best met rust.
woensdag 3 februari 2021 - 09:46
Elbiest

Elbiest

Hoi DeHaan, ik had de wortels al terug toegedekt, en toen ik ze wou opgraven om foto's te maken, leek ik meer goed dan kwaad te doen, ben er daarom maar mee gestopt. WiPe, ik ga dus noodgedwongen jouw advies volgen en de wortels gewoon met rust laten. Hopelijk komt de boom er goed doorheen. Dank jullie wel voor de reactie!
maandag 15 februari 2021 - 00:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon