menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pruimen boom.

Ga naar meest recente reactie

Rvdmagic

Tekst aangepast

Rvdmagic

Hoi, Mijn schoonmoeder heeft een pruim boom staan die jaren niet gesnoeid is. Hij staat er puur om de kleuren en de bloei.
Door de wind was boven in de kruin al een dikke tak gescheurd.
De boom stak bijna 2 meter boven de kruin uit en nam heel veel licht weg boven in de woonkeuken.
Ik heb drastisch de zaag en snoeischaar er ingezet om de meters boven de kruin te verwijderen.
Doordat er bijna nooit gesnoeid is en door het grote gewicht zijn de 3 grote uitlopers gaan door hangen. Er is hierdoor een grote leegte ontstaan in het middelpunt van de boom. Is het mogelijk om doormiddel van een band de 3 uitlopers naar weer naar elkaar toe te laten komen. Plaats foto wel in reacties.
zondag 17 januari 2021 - 16:45
Rvdmagic

Rvdmagic

Foto ik was vergeten.

Struiken & Bomen

zondag 17 januari 2021 - 16:48
Rvdmagic

Rvdmagic

2e foto.

Struiken & Bomen

zondag 17 januari 2021 - 16:48
WiPe

WiPe

Die boom is gewoon naar het licht toe gegroeid. Die band is een heel slecht idee. Met die band gaat die onderliggende vertakking minder investeren in een sterke aanhechting, waardoor die langzaamaan zal verzwakken. Niet doen dus.
Wanneer de boom terug uitgroeit zal die in het midden vanzelf dicht groeien.
zondag 17 januari 2021 - 20:18
dries944

Dries944

Heb je die in de winter gesnoeid? Ideaal moment is in de zomer. Anders kan de loodglansziekte toeslaan!
Een leegte in het midden van de boom ,dat is toch wat we willen bij een fruitboom,een open kroon zodat alle fruit goed kan rijpen.
zondag 17 januari 2021 - 20:49
Henk-Willem

Henk-Willem

Dacht ook dat je juist een open kroon wilt bij een pruimenboom, zonder hoofd/middentak. En inderdaad niet snoeien in de winter maar vlak voor de bloei in maart of na de pruimen in augustus/september.
zondag 17 januari 2021 - 22:20
Rvdmagic

Rvdmagic

Hoi.
Bedankt voor jullie reactie. Ik zal fe boom met rust laten en kijken hoe hij zich hersteld in het voorjaar.
Rob iit Woubrugge ZH.
maandag 18 januari 2021 - 08:47
Tuinprins

Tuinprins

Een pruimenboom snoei je in de zomer (doorgaans direct na de oogst). Niet snoeien in de herfst, winter of voorjaar i.v.m. het toeslaan van diverse schimmelziektes. Snoei op een droge en zonnige dag zodat de snoeiwonden snel drogen.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 19 januari 2021 - 07:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon