menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Chimonanthus praecox

Ga naar meest recente reactie

Joukje Smeding

Joukje Smeding

De chimonanthus praecox krijgt lange scheuten uit de grond. Heb er al ééntje weggehaald. Laat ik die twee lange scheuten staan of is het beter om die ook weg te halen.

Struiken & Bomen

donderdag 7 januari 2021 - 13:03
renatus

Renatus

Goedendag


Snoeien is niet nodig. Het is zelfs nadelig voor de bloei. omdat deze struik op 2 jarig en ouder hout bloeit Mocht je dit toch willen doen, doe het dan na de bloei.
vrijdag 8 januari 2021 - 09:06
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Bedankt Renatus. Het ging trouwens om die nieuwe "waterscheuten" . De rest blijf ik vanaf. Nog nooit gebloeid, maar ik heb hem nu drie jaar en pas na vier jaar kan ik bloei verwachten. Dit voor de liefhebbers.
vrijdag 8 januari 2021 - 09:50
deHaan

DeHaan

Als hij niet geënt is, zou ik ze laten zitten en anders onder de ent weghalen
vrijdag 8 januari 2021 - 16:39
Joukje Smeding

Joukje Smeding

ga ik dat proberen. Op you tube zag ik er ook ééntje die van deze waterscheuten had. Geen idee of deze geënt is. Dit heb ik niet gezien toen ik hem kocht. Ze zaaien wel in Japan. Ook gezien op you tube!
vrijdag 8 januari 2021 - 18:32
Tuinprins

Tuinprins

Chimonanthus praecox wordt niet geënt maar gestekt of gezaaid. Zaailingen bloeien voor het eerst als ze 6--8 jaar oud zijn. Het worden flinke struiken van 3 tot 5 meter hoogte. Ze worden dus veelal te groot voor een kleine border. Als je de struik sterk snoeit dan produceert die van die zwieptakken die in 1 seizoen tot 2 meter kunnen worden (eigen ervaring).

Wat jij aanziet voor 'waterlot' is gewone groei van Chimonanthus. Weghalen heeft niet zoveel zin aangezien in de loop van het groeiseizoen meer van dit soort takken verschijnen. Hoogstens kun je takken met de helft terug snoeien.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 9 januari 2021 - 07:17
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Tuinprins bedankt. Ik heb na drie jaar nu één lange scheut weggehaald en verder wacht ik af. En hoop ooit die geur te ruiken.
heb deze gekocht omdat die niet zo hoog wordt. 1,5 hoogte ongeveer. Dan kloppen de gegevens niet.
zaterdag 9 januari 2021 - 10:52
Carib

Carib

Hier staat er een al een jaar of 10 en die struik is nu ruim anderhalve meter hoog en breed. Hij bloeit eigenlijk al vanaf het tweede jaar na planten, aanvankelijk met een paar bloemetjes, nu zit hij helemaal vol knoppen. De geur is echt bijzonder en heerlijk.
zaterdag 9 januari 2021 - 15:01
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

fijn om te lezen. Zodra ik een bloemetje zie neem ik er een foto van.
zaterdag 9 januari 2021 - 15:30
Tuinprins

Tuinprins

Foto van 9 januari 2021, struik is 15 jaar oud, 2x sterk teruggesnoeid.

Struiken & Bomen

zondag 10 januari 2021 - 08:01
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Zo hoog reken ik nu maar niet op Tuinprins. Dan moet ik hem later nog eens verplaatsen. En je hebt al bloei zie ik. Mijn blad is helder groen en dat vond ik ook mooi.

Struiken & Bomen

zondag 10 januari 2021 - 10:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon