menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Hoe moet ik mijn callicarpas snoeien?

Ga naar meest recente reactie

zoeh

Zoeh

Hallo,

Ik ben nieuw op dit leuke forum! Heb meteen een vraag, hoop dat iemand het weet.

Ik heb in mijn tuin twee callicarpas staan, die staan er al heel lang, in ieder geval meer dan 15 jaar (door vorige bewoner geplant en wij wonen hier al zo lang).

Ben sinds dit jaar veel fanatieker met tuinieren, dus het wordt nu pas een issue.
In ieder geval, beide callicarpas zijn hoog, wel twee meter of meer, maar de vorm is niet meer mooi. Ook krijgen ze niet veel besjes meer, met name de ene niet. Ook vond ik ze deze zomer niet echt mooi in blad staan.

Zou ik ze nog dusdanig kunnen snoeien dat ze weer mooi worden, een echte verjongingsbeurt? En wanneer en hoe zou ik dat kunnen doen?

Ik hoop dat jullie tips hebben.

Alvast bedankt!

Struiken & Bomen

donderdag 29 oktober 2020 - 11:36
zoeh

Zoeh

Dit is de andere

Struiken & Bomen

donderdag 29 oktober 2020 - 11:37
sophora

Tekst aangepast

Sophora

In de vroege lente. Je mag ze drastisch insnoeien en een beetje organische meststof geven
donderdag 29 oktober 2020 - 12:17
zoeh

Zoeh

Hoi, dank voor je snelle antwoord! Hoe moet ik ze dan snoeien, alles eraf? En hoe hoog zou jij hem laten dan?
donderdag 29 oktober 2020 - 12:42
sophora

Sophora

De Callicarpa op de tweede foto heeft een mooi vorm. Snoei de takken die naar omhoog steken af boven een zijtak die naar buiten wijst (Alles wat hoger is dan de bruine blaadjes links op de foto)
De andere stuik moet je enkele oude takken tot de grond afknippen want ze verdringen elkaar.
Dan op dezelfde hoogte knippen als de anderen. Vooral bij deze goed kijken als je een tak inkort dat het boven een naar buiten groeiende zijtak is zodat hij breder wordt. Heel moeilijk uit te leggen zo.
donderdag 29 oktober 2020 - 13:03
zoeh

Zoeh

Thanks, het is een heldere uitleg! Daarmee maak ik ze dus ook wat breder groeiend, begrijp ik dat goed?
Die op de eerste foto heeft inderdaad de beste vorm, maar wel bijna geen besjes, dat heeft die andere nu juist weer wel.
Ik ga er in het voorjaar mee aan de slag!
donderdag 29 oktober 2020 - 13:07
zoeh

Zoeh

En qua hoogte dus ongeveer een meter hoog houden denk ik?
donderdag 29 oktober 2020 - 13:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon