menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mijn bomen vergaan

Ga naar meest recente reactie

hadassagro12

Hadassagro12

Hallo!

Ik heb een tiental van deze coniferen staan.
Twee ervan zijn volledig uitgedroogd en zien bruin
De rest hebben nu blijkbaar dezelfde ziekte te pakken en worden met de dag bruiner.
Kunnen deze nog gered worden?
Alvast bedankt voor jullie advies!

Hadassa

Struiken & Bomen

woensdag 21 oktober 2020 - 15:57
PeterC

PeterC

Hoe oud zijn die coniferen?

Het valt mij op, en dit al enkele jaren, dat er in de tuinen in onze omgeving opvallend veel totaal verdroogde coniferen te zien zijn. Allerlei soorten, grote en kleine exemplaren.
woensdag 21 oktober 2020 - 20:45
WiPe

WiPe

droogte, schorskevers, takluis,...
woensdag 21 oktober 2020 - 21:23
PeterC

PeterC

Zou kunnen. Coniferen zijn hier, buiten de Jeneverbes, ook niet echt inheems, dacht ik.
donderdag 22 oktober 2020 - 20:41
hadassagro12

Hadassagro12

Ongeveer tien jaar oud
vrijdag 23 oktober 2020 - 14:27
hadassagro12

Hadassagro12

Kan dit misschien helpen?

Struiken & Bomen

vrijdag 23 oktober 2020 - 14:30
Tuinprins

Tuinprins

Je moet weten wat de oorzaak is van het feit dat de coniferen er belabberd uitzien voordat je met chemische middelen aan de gang gaat.

Alhoewel ik een schimmelaantasting (heeft niets maar dan ook niets met schimmelpluis o.i.d. te maken, schimmels zijn in dit geval levensvormen die niet met het blote oog te zien zijn) of een aantasting door takluis niet helemaal uitsluit, ziet het er voor mij het meest uit als droogte-schade. Dit valt bij coniferen meestal pas relatief laat op (coniferentakken doen het prima als snijgroen omdat ze lang op kleur blijven en niet meteen bruin worden).

Op de foto staat een conifeer voor een muur. Dat is een zeer ongunstige standplaats. De fundering van de muur zuigt water uit de grond en, afhankelijk van welke kant de regen komt, houdt die muur regen tegen ('regenschaduw' wordt dat in het vak ook wel genoemd). We hebben in een groot deel van de Lage Landen 3 droge zomers achter de rug. Coniferenhagen hebben op veel plaatsen sterk geleden onder de droogte, jij bent echt niet de enige die een treurige coniferenhaag heeft staan. Voor volgende zomer: bij droogte water geven (het beste aan de voet van de coniferen zodat het water beter bij de wortels terecht komt).

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 24 oktober 2020 - 07:33
hadassagro12

Hadassagro12

Hartelijk dank voor jullie advies!
zondag 25 oktober 2020 - 16:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon