menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Snoei gemengde haag

Ga naar meest recente reactie

Roeliee

Roeliee

Hallo iedereen,

Even een kort vraagje. In het najaar van 2019 heb ik een wild gemengde haag aangeplant. Deze doet het eigenlijk heel goed. Nu vroeg ik me af of het nodig is deze al een eerste keer te "snoeien"? Zodat deze wat voller wordt? Of beter zo laten?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Roeliee
vrijdag 16 oktober 2020 - 13:07
dries944

Dries944

Welke soorten heb je allemaal gebruikt? Hoe breed is de haag?
Als er nu besjes aanstaan kan je die beter in het voorjaar snoeien,doe je de vogels een plezier.
Als er voorjaarsbloeiers ertussen zitten beter wachten tot na de bloei.
Een wilde haag mag wat breedte hebben.
vrijdag 16 oktober 2020 - 18:27
Roeliee

Roeliee

Hey Dries,

Ze staan er nu een jaartje en zijn vooral de hoogte in gegroeid. Echt breed kan je ze nog niet noemen... Wat staat er allemaal in: gele en rode kornoelje, sleedoorn, wilde lijsterbes, vlier, vuilboom en kardinaalsmuts.

Groetjes
vrijdag 16 oktober 2020 - 19:10
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Is dat zo'n haag van de haagplantactie van Natuurpunt?

Geleerd door scha en schande: een haag vertakt zich daar waar je hem snoeit.

Als je hem graag wat dichter wil, snoei je best de zijkanten en misschien zelfs een keertje tussen de planten in. Dat gaat misschien een paar jaar tegen de bloei of tegen de besvorming in, maar misschien kan je het ene jaar de voorkant en het volgende jaar de achterkant scheren.

Als je hem in de hoogte wil beperken, snoei je hem best een heel eind terug en laat hem dan elk jaar langzaam een 10 cm hoger worden. Anders zit je misschien wel sneller op de gewenste hoogte, maar wordt het op die hoogte wel heel druk, terwijl het eronder veel kaler is. Wanneer de haag in blad staat valt dat minder op, maar wanneer de haag (vrijwel) bladloos is, zie je meteen dat het beter kan.
vrijdag 16 oktober 2020 - 23:42
Roeliee

Roeliee

Ik denk dat je het daar inderdaad mee kan vergelijken. Ik heb het echter zelf wat samengesteld bij een groepsaankoop van het regionaal landschap.
Bedankt voor de tips. Misschien laat ik ze nog een jaartje gewoon groeien en zet ik de volgende herstel de schaar eens in! Want ben wel eens benieuwd naar de bloemen en vruchtjes

Groetjes
Roeliee
zondag 18 oktober 2020 - 09:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon