menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Acer pacific sunset

Ga naar meest recente reactie

dries944

Dries944

Heeft iemand ervaring met deze boom of heeft iemand deze boom in de tuin??
Heeft deze boom altijd een mooie herfstverkleuring?
Komt er vaak meeldauw op? Lijkt mij een mooie boom voor de voortuin.
Foto's zijn altijd welkom.
zondag 11 oktober 2020 - 16:20
Tuinprins

Tuinprins

Ken de boom alleen van naam. Ik denk niet dat je deze soort in veel particuliere tuinen tegenkomt omdat die tussen de 9 en 12 meter hoog kan worden.

Herfstkleur is van veel factoren afhankelijk o.a. grondsoort, klimaat en de specifieke weersomstandigheden (duidelijk verschil tussen dag en nachttemperaturen is bevorderlijk voor een goede herfstverkleuring). Op kleigrond is bij veel bomen en struiken de herfstverkleuring minder opvallend dan op humusrijke, niet te droge zure zandgrond.

Gegroet, de tuinprins
zondag 11 oktober 2020 - 18:21
dries944

Dries944

Hier wat meer details op de ebben site:
https://www.ebben.nl/nl/treeebb/acpsunse-acer-pacific-sunset/#?search[0]=acer%20platanoides
Deze site heeft een goede zoekmachine om bomen te vinden die bij jouw wensen en tuin past
zondag 11 oktober 2020 - 18:37
Tuinprins

Tuinprins

Ebben geeft als hoogte 5--9 meter. Als je op Amerikaanse websites kijkt dan wordt daar een duidelijk grotere hoogte aangegeven. Het bedrijf dat deze esdoorn op de markt heeft gebracht (J. Frank Schmidt and Sons) geeft 9 meter bij een breedte van 6--7 meter. Verder: 90% van de nieuw geïntroduceerde planten wordt op termijn groter als aanvankelijk gedacht.

'Pacific Sunset' is een hybride met als ouders Acer truncatum en A. platanoides. Dit zijn beide fors groeiende soorten die op termijn redelijk hoog kunnen worden. Ik weet niet hoe groot je voortuin is maar als die beperkt van grootte is zou ik nog een keer goed nadenken om deze esdoorn aan te planten.

Tot slot: het lijkt mij een mooie en gezonde boom en het aanplanten zeker waard als je de ruimte hebt.


Gegroet, de tuinprins
maandag 12 oktober 2020 - 06:45
dries944

Dries944

Amerika is een ander klimaat,vandaar mss dat hij daar groter wordt.
Zou je soms weten of er een kweker dit aanbied in de regio west-vlaanderen? Deze boom lijkt veel minder beschikbaar in belgie dan bij onze noorderburen als ik dat zo opzoek op internet.
maandag 12 oktober 2020 - 21:30
Tuinprins

Tuinprins

Veel bekende Amerikaanse kwekerijen (ook Frank Schmidt and Son) zitten in het Noordwesten van de VS (Pacific Northwest, meestal afgekort tot PNW). Klimaat is vergelijkbaar met dat in de Lage Landen.

Waarom deze boom niet beter in Vlaanderen beschikbaar is: ik zou het niet weten. Op de boom zit bij mijn weten geen kwekersrecht (in de VS is de boom beschermd door een 'trademark' d.w.z. dat de naam 'Pacific Sunset' beschermd is).

Eventueel zou je ook kunnen kiezen voor Acer 'Norwegian Sunset', Heeft dezelfde kruisingsouders als 'Pacific Sunset'. Acer 'Norwegian Sunset' wordt volgens de beschrijvingen wat hoger maar minder breed.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 14 oktober 2020 - 06:45
dries944

Tekst aangepast

Dries944

Vraag me af of op die soort ook meeldauw kan voorkomen aangezien dit een kruising tussen 2 acer soorten is...
Heb eens gemaild naar ebben en die zeggen dat noorse esdoorns over het algemeen geen last hebben van meeldauw. Vind dat toch raar want m'n crimson sentry zit hier vol meeldauw en de royal red bijna niet. Deze esdoorns zijn wel gevoelig voor verticillium zeiden ze wat veel op landbouwgronden voorkomt.
woensdag 14 oktober 2020 - 20:53
WiPe

WiPe

Verticillium is toch eerder gerelateerd aan zuurstofgebrek in de bodem. Een luchtige bodem met een gezonde strooisellaag maakt dan een wereld van verschil.
vrijdag 16 oktober 2020 - 11:35
dries944

Dries944

Mss dat de acer griseum een beter alternatief is, komt minder breed en heeft ook een mooie afschilferende bast.
Hier en daar lees ik dat de boom beter iets beschut staat tegen sterke winden. Klopt dit?
Boom komt wel aan de straatkant.
Wat vinden jullie van deze boom?
dinsdag 20 oktober 2020 - 15:31
Tuinprins

Tuinprins

Acer griseum / papierschors-esdoorn is, net als de Japanse esdoorn, de laatste jaren bijzonder gevoelig voor verwelkingsziekte. Je moet er rekening mee houden dat de boom ziek wordt als de standplaats niet optimaal is. Grond moet goed draineren en mag zeker niet te nat zijn.

Dat Acer 'Pacific Sunset' gevoelig is voor verwelkingsziekte, zoals Ebben zegt, verrast mij aangezien de kruisingsouders (Acer truncatum en Acer platanoïdes) zelf niet erg gevoelig zijn voor verwelkingsziekte.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 20 oktober 2020 - 17:23
dries944

Dries944

Mja, wat is optimaal? Iedere boom heeft andere voorkeuren. Feit is dat er hier nooit lang water blijft staan in de voortuin en de achtertuin. Zandgrond dus.
Heb ook al gelezen dat hij veel trager groeit dan de noorse esdoorn, is da dan zo traag of perzisch ijzerhout 'vanessa' da ik hier ook staan heb in de tuin?
Ik denk dat ebben bedoelde esdoorns in het algemeen maar daar zijn er natuurlijk wel heel veel van.
dinsdag 20 oktober 2020 - 21:33
Tuinprins

Tuinprins

Ja, Acer griseum groeit traag tot zeer traag en dat is de reden waarom een al wat groter exemplaar behoorlijk aan de prijs is. Groeisnelheid is absoluut niet te vergelijken met die van de Noorse esdoorn of Parrotia persica.

Gevoeligheid voor verwelkingsziekte: Acer griseum zit bij de esdoorns in de top w.b. gevoeligheid voor verwelkingsziekte tezamen met de Japanse esdoorns en de slangenschorsesdoorns (o.a. Acer pensylvanicum, Acer rufinerve en Acer davidii).

Je zult voor jezelf de afweging moeten maken of het waard is om een Acer griseum aan te planten.

Andere optie: een minder grote variant van Acer rubrum.
Hierbij moet je er rekening mee houden dat het blad van Acer rubrum giftig is voor vee en als je op het platteland woont en dit gevaar kan opleveren je beter geen Acer rubrum soort kunt aanplanten.

Gegroet, de tuinprins

woensdag 21 oktober 2020 - 06:59
dries944

Dries944

Merci voor de reacties Tuinprins
Als die griseum nog trager groeit dan perzisch ijzerhout zou ik beter iets anders kiezen want die vind ik niet snel groeien.
Ik had vroeger al eens gekeken naar de rubrums maar hebben die geen zure grond nodig??
Grond is hier aan de neutrale kant.
Ook komt die aan de straatkant waar de wind vrij spel heeft aangezien aan de overkant geen bebouwing staat maar velden waar de boer groenten kweekt. Kan echt heel hard waaien op die plek.
Ik lees da de rubrums niet zo goed wind verdragen. Zijn da dan takken die kunnen uitwaaien of gehele ontworteling? Wat zijn jullie ervaringen met die rubrums kwa windgevoeligheid?
Anders is dat natuurlijk ook een prachtige boom.
woensdag 21 oktober 2020 - 18:01
dries944

Dries944

Inmiddels de pacific sunset aangekocht en aangeplant en begint al uit te lopen.
Hierbij een foto van het uitlopend blad.
Volgens ebben is het uitlopend blad oranje maar bij mij is het groen.
Zou dit mss een andere soort zijn of spelen hierbij andere factoren een rol??
Staat in neutrale zandgrond,maatje 8-10.

Struiken & Bomen

maandag 3 mei 2021 - 23:09
Tpaste

Tpaste

@Dries944
Mag ik vragen waar je hem uiteindelijk gevonden hebt? Ben zelf ook opzoek gegaan naar deze boom.
Alvast bedankt!
zaterdag 30 oktober 2021 - 18:06
dries944

Dries944

Via tuincentrum.be heb ik hem gevonden maar zij werken samen met bomenbezorgd.nl
De boom is nogal aan de prijzige kant en bij levering was de kluit echt aan de kleine kant voor zo'n boom.
De boom heeft het niet echt goed gedaan dit groeiseizoen ondanks de vele regen.
Het blad bleef klein (ong 5cm) zoals op de foto hierboven te zien is en er was totaal geen groei.
Begin sept begon het blad al te verdorren wat wel vroeg is.
Zal zien wat de boom volgend jaar doet.
Die webshops raad ik je dan ook niet aan om daar deze boom te kopen.
Eens rondvragen bij lokale boomkwekers in de buurt lijkt mij beter.
Veel succes tpaste
zaterdag 30 oktober 2021 - 19:34
dries944

Dries944

@WiPe
Landbouwgronden en zuurstofgebrek lijken mij hand in hand te gaan aangezien ze er met heel zware machines op rijden. Dan krijg je compactatie in de diepere lagen van de grond. Geen wonder dat daar meer Verticillium word geconstateerd.
Kijk maar eens naar blote landbouwgronden in de winter,bij de meeste staat het water gewoon op het land of het spoelt weg naar dijken met alle gevolgen vandien.
zaterdag 30 oktober 2021 - 19:45
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Die hoort nu echt niet uit te lopen. Dat is niet goed.
zondag 31 oktober 2021 - 17:21
dries944

Dries944

Huh? Uitlopen? Ben nie meer mee ze.
Het verdorde blad is er intussen al af gevallen van de boom.
zondag 31 oktober 2021 - 17:49
WiPe

WiPe

Lap, ik heb precies slecht naar de datums gekeken.
zondag 31 oktober 2021 - 19:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon