menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Walnoten oogst

Ga naar meest recente reactie

Henk33

Henk33

Hallo,

Ik weet niet of ik walnoten onder de categorie bomen of fruit moet plaatsen.
Dit jaar is de oogst miserabel, maar dat wist ik al, omdat in het voorjaar de katten zijn bevroren. Nu hangen er toch wel wat op. Normaal vallen die uit de bast, maar nu blijven de meeste hangen totdat de bast zwart is en ze dan afvallen. Ze zijn dan moeilijk uit de bast te verwijderen en je moet zeker handschoen aandoen. Normaal zijn ze om deze tijd ook al allemaal gevallen, maar nu hangen er nog steeds op. Hebben meer mensen dit jaar hier last van en hoe zou dat komen? Kan dit ook een ziekte zijn?

m.v.g.
Henk
zaterdag 10 oktober 2020 - 10:09
Roeli

Roeli

De katten bevroren...... wat zielig.
zondag 11 oktober 2020 - 15:40
Tuinprins

Tuinprins

Zeer waarschijnlijk bacteriebrand. Dit is een schimmelziekte met de wetenschappelijke naam Xanthomonas juglandis.

Het begint met zwarte plekken op de bolsters die zich allengs uitbreiden. Bij sommige noten gaat de ziekte door de schaal en tast dan de inhoud van de noot aan, deze wordt dan slijmerig. In het najaar komen de noten met de zwarte schil naar beneden.

Oorzaken o.a. de boom staat op te rijke grond en sterk snoeien.

Persoonlijke observatie: bacteriebrand bij walnoten is in mijn omgeving dit jaar zo erg dat ik vermoed dat als deze schimmel eenmaal aanwezig is het de infectiedruk aanzienlijk doet toenemen. Bij mijn broer staat al 75 jaar een notenboom (door mijn opa geplant) die niet bemest wordt en ook niet gesnoeid wordt. Dit jaar toch ook veel noten met bacteriebrand.

Gegroet, de tuinprins
zondag 11 oktober 2020 - 18:36
Henk33

Henk33

Hallo,

De inhoud van de noten valt mee, ze zijn goed te eten.
De boom staat al ca. 25j daar en ik heb dit nog nooit gezien. Hij staat in het gras.
Vorig jaar heeft hij goed gedragen.
Gesnoeid is hij al lang niet meer. Eigenlijk wilde ik dat wel doen, maar durf het niet, hij is me te hoog geworden.

Groet
zondag 11 oktober 2020 - 19:23
PeterC

PeterC

Onze notelaar had dit jaar een overvloedige opbrengst aan noten. De boom is een afstammeling van de notelaar van mijn ouderlijk huis en staat er nu iets van een 15 jaar.

Maar wij hebben niet veel noten kunnen eten.
Al in de zomer hadden we regelmatig bezoek van een eekhoorn die kwam kijken of de noten nog niet rijp waren. En een twee weken geleden is die begonnen met de oogst, en hij had een compaan meegebracht. Met hun tweeën hebben ze de boom op enkele dagen tijd volledig van noten gestript. Ze bleven actief tot de laatste noot geoogst was. Sindsdien geen eekhoorn meer gezien.

We hebben toch wel enkele noten kunnen eten. De eekhoorns lieten nu en dan een noot vallen en die heb ik opgeraapt.
zondag 11 oktober 2020 - 20:43
Carib

Carib

Vorig jaar was een deel van de noten van een van onze walnotenbomen aangetast door bacteriebrand. Dit jaar was geen enkele noot van onze drie notenbomen aangetast.
Ik lees op internet dat bepalend kan zijn of het regenachtig is op moment van bestuiving.
Dat zou wellicht de verschillen kunnen verklaren? Onze drie noten zijn ook alledrie een verschillend ras met verschillende bloeimomenten. Dat spreidt het risico al
maandag 12 oktober 2020 - 20:34
Tuinprins

Tuinprins

Dat geeft de burger moed, Carib!

De meeste walnoten zijn hier wel eetbaar (niet verslijmd) maar dat die zwarte schil aan de noot blijft zitten is wat minder. Hopelijk volgend jaar weer schone walnoten.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 14 oktober 2020 - 06:29
Henk33

Henk33

Hallo,

Zo te zien hebben meer mensen last van zwarte noten. Nu maar hopen dat dit volgend jaar niet meer is. Als het werkelijk bacteriebrand is zou het wel eens kunnen dat je er niet meer van af komt wat ik zoal lees hierover.

Groet
Henk
donderdag 15 oktober 2020 - 10:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon