menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Winterhard????

Ga naar meest recente reactie

Willy Nijhoff

Willy Nijhoff

Ik heb een aantal van de Eriobotrya japonica zelf, uit de pitten van de vrucht, opgekweekt.
Zet ze elke winter naar binnen, maar een paar worden toch wel wat groot.
Nu heb ik ze al enkele keren in de volle grond zien staan, o.a. bij de Trompenburg Rotterdam en de botanische tuinen Utrecht.
Heeft er iemand ervaring met de winterhardheid dan zou ik dat graag willen ervaren.
Ik zet in ieder geval een in de tuin om het uit te proberen.

Struiken & Bomen

donderdag 1 oktober 2020 - 16:36
Tuinprins

Tuinprins

Kan volgens diverse boeken -8 tot -10 graden vorst verdragen. Nu is de ene - 8 de andere niet; 8 graden vorst met straffe oosten wind is veel schadelijk voor een plant dan -8 bij windstil weer. Ook het weersverloop in de winter kan een rol spelen: als het eerst een tijdje zeer zacht is, gevolgd door stevige vorst dan levert dat vaak meer vorstschade op.

Als je een zeer beschutte plek in de tuin hebt zou ik de plant wel durven uit te planten in de volle grond.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 1 oktober 2020 - 21:02
danny2

Danny2

Heb er ook eentje een 3 jaar in volle grond en doet het goed....maar als we weer een serieuze winter krijgen vrees ik ervoor.
Heb er vroeger ook nog in volle grond gehad tot 2009 -24°....

groetjes danny
donderdag 1 oktober 2020 - 21:33
WiPe

WiPe

Voor wintergroene planten is kale vorst (dus zonder sneeuw) en een zonnige standplaats zeker geen voordeel. Zo hebben we een Albizzia staan die inmiddels een veertig a vijftig jaar oud is. Die heeft m.a.w. hoogstwaarschijnlijk de winter van '78 - '79 mee gemaakt. De boom staat op een noordhelling. Dus helemaal uit de zon.
donderdag 1 oktober 2020 - 23:13
Willy Nijhoff

Willy Nijhoff

Vast bedankt voor de adviezen.
donderdag 1 oktober 2020 - 23:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon