menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beukjes te hoog - grond gezakt?

Ga naar meest recente reactie

ALG

ALG

Hallo,

Een paar van de plantjes in onze beukenhaag, vorig jaar in november aangepland, staan te hoog. De wortelhals soms 10 cm boven het maaiveld, en dus een groot deel van de wortels liggen blood. Vermoedelijk is de grond gezakt?
Op de kwekerij stonden ze echt centimeters dieper, dat zie ik aan de verkleuring.

Is het een goed idee als ik in november, dus één jaar na aanplant, de beukjes lager zet?

Mvg
ALG

maandag 28 september 2020 - 19:41
WiPe

WiPe

De wortels die boven de grond zitten, zijn normaal gesproken al lang verdroogd. Je kan dus niks meer winnen door ze nu nog dieper te planten.
maandag 28 september 2020 - 20:01
ALG

ALG

Maar zou het aan de andere kant kwaad kunnen om ze lager te planten?

De plantjes doen het eigenlijk goed ondanks de "hoge stand".
Maat 125/150.
maandag 28 september 2020 - 20:12
WiPe

WiPe

Als ze het goed doen zie ik geen reden om dat te doen.
maandag 28 september 2020 - 20:53
leerling

Leerling

Niet meer dieper planten.
Als de planten het goed doen, hebben de rest van de wortels zich goed aangepast aan hun nieuwe thuis. Als je ze nu dieper gaat planten, gaan die te diep komen te liggen en gaan de planten alsnog in moeilijkheden komen.
(Geleerd van WiPe )
maandag 28 september 2020 - 22:47
ALG

Tekst aangepast

ALG

Het zou dan niet kunnen dat ze nog op hun reserves van de kwekerij teren?

Ze zijn steeds mooi uitgelopen, maar ik kan niet in volle overtuiging zeggen dat ze gegroeid zijn.
Alleen snap ik helemaal niet hoe dat mogelijk is bij die hoge stand. De wortelhals zit zo hoog dat ik tussen maaiveld en stam er een vinger kan tussen steken...

Edit: ik zal morgen eens een foto maken en plaatsen.



maandag 28 september 2020 - 22:52
deHaan

DeHaan

Zo laten staan, ze doen het goed.
Het heeft geen zin om ze dieper te planten en als de haag volgroeid is zie je er niets van.
dinsdag 29 september 2020 - 09:37
ALG

ALG

Zo extreem is het, die foto geeft een goed beeld.

Struiken & Bomen

dinsdag 29 september 2020 - 17:53
WiPe

WiPe

Die kunnen een paar weken teren op de reserves van de kwekerij, geen hele zomer. dat die niet hard gegroeid zijn komt oa omdat die het eerste jaar wortels moeten vormen. En pas als dat in orde is, gaan ze ook bovengronds groeien.
dinsdag 29 september 2020 - 19:02
deHaan

DeHaan

Maak wel de voet van de haag onkruidvrij, dan groeien ze beter.
dinsdag 29 september 2020 - 19:23
ALG

ALG

Dus unaniem; beter niets aan doen?
Kan het zelfs kwaad om ze nu nog dieper te zetten? Misschien wel?

Onkruid wieden probeer ik bij te houden. Met dit weer, regen en relatief warm, is dat lastig... ik ga binnen enkele weken de grasrand afsteken, dan heb ik ruimte om met een klein hakje rond te gaan.

dinsdag 29 september 2020 - 19:59
leerling

Leerling

Inderdaad, beter niets doen. En aangezien de nieuwe wortels zich ondertussen al bijna een jaar gevormd hebben, kan het inderdaad kwaad om de planten dieper te zetten.

Onkruid wieden kan heel wat tijd in beslag nemen. Je hebt blijkbaar ook een gazon/grasveld. Een laagje van een 2 tot 3 cm grasmaaisel over een pas gewied stuk van je haag helpt onkruid onderdrukken, beperkt in droge periodes het uitdrogen van de grond en je bodemleven verwerkt het gratis tot voedsel voedsel voor je haag.

Uit nieuwsgierigheid: hoe komt dat die grond zo gezakt is?
dinsdag 29 september 2020 - 22:55
ALG

ALG

Bedankt voor de reactie.

Ik heb veel maaiafval (6 opvangbakken per maaibeurt) dus ik zou dit gerust als laagje kunnen gebruiken.
Beter met vers gemaaid gras neem ik aan en de laag pas herhalen als ze weg verteerd is?
En je mag dit inderdaad niet te dik leggen omdat het de bodem kan verstikken, juist?
Is - net zoals bij boomschors - het nodig om meer te bemesten omdat de mulchlaag de meststoffen verbruikt?

Het zakken ligt mijn inziens aan het volgende:
Het perceel hebben wij volledig laten diepspitten omdat de grond volledig was dichtgereden door de bouwwerken.
Als men rekening houdt met dat de grond nog 15 % kan inklinken, kan ze dus op sommige plaatsen 0,15 x 60 cm = 9 cm gezakt zijn.
Ik denk trouwens ook dat de tuinaanlegger niet altijd even zorgvuldig te werk is gegaan....


dinsdag 29 september 2020 - 23:12
WiPe

WiPe

Te diep planten is veel en veel erger. Het zou pas onzorgvuldig zijn wanneer de tuinaannemer de beukjes te diep had geplant.
woensdag 30 september 2020 - 09:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon