menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Voorlopige beplanting boomspiegel

Ga naar meest recente reactie

Roeliee

Roeliee

Hallo iedereen,

Zoals sommigen misschien al lazen, ben ik van plan enkele bomen aan te planten. Om deze wat in de tuin te doen passen, ben ik van plan een vrij ruime boomspiegel/border rond de bomen aan te leggen. Welke (voorlopige) onderbeplanting raden jullie aan? Aangezien er nu nog vrij veel zon zal zijn rondom de boom, wat zal veranderen eens de boom in volume wint. Of is het beter de boomspiegel de eerste jaren wat kleiner te houden en vrij te houden van beplanting. En pas na enkele jaren de border vorm te geven?

Alvast bedankt!

Groetjes
Roeliee
donderdag 24 september 2020 - 17:36
dries944

Dries944

Hier bij mij zijn de boomspiegels één vierkante meter waar een mulchlaag compost van enkele centimeters op ligt. De eerste jaren best vrij houden van beplanting omdat dit concurentie vomt voor water en voedingsstoffen. Bloembollen lijken me dan een beter optie om de boel wat op te fleuren voor de boom in blad staat. De boomspiegel mulchen is ten sterkste aan te raden omwille van de extreme droogteperiodes die we dit jaar weer mee geconfronteerd werden.
Uiteraard kies jij zelf hoe groot de boomspiegel wordt
donderdag 24 september 2020 - 21:10
Henk-Willem

Henk-Willem

In principe is de boomspiegel dacht ik zo groot als de projectie van de kruin op de grond omdat daar dan meestal ook de wortels zitten. Dicht gazon vormt voor jonge bomen teveel concurrentie. Bloembollen poten in de boomspiegel is i.d.d. een heel goed idee en dan mulchen met bladaarde! ik heb (boeren)krokus staan onder bomen waar meer zon is, sneeuwklokjes en winterakoniet waar meer schaduw is. Die bloeien februari - april, echt een vrolijk feest om te zien!
zaterdag 26 september 2020 - 18:47
Roeliee

Roeliee

Bedankt voor jullie tips! Bij mijn fruitboompjes doe ik dit inderdaad ook zo. Maar de bomen die ik nu zal planten, zullen in de toekomst deel van een border vormen. Dus een deel schaduw, een deel zon. Maar dit natuurlijk pas wanneer de bomen wat groter zijn. Dus wat doe je dan in tussentijd met die border? Of wacht je beter hiermee tot die bomen wat groter zijn? En hou je het nu op een boomspiegel?

Groetjes
zondag 27 september 2020 - 10:38
WiPe

WiPe

Bij het herinrichten van de groeiplaats van bomen, kunnen er ook vaste planten onder de bomen geplant worden. Laat je daarbij gerust inspireren door wat in de buurt als spontane onderbegroeiing onder bomen groeit. Varens, Hosta’s, bolgewassen, voorjaarsbloeiers, mossen, voor iedere plek zijn aangepaste schitterende combinaties te bedenken die de boom ten goede komen. Groenblijvende planten moeten sterk genoeg zijn om niet te verstikken onder het afgevallen blad. Soorten als klimop (Hedera helix) of kleine maagdenpalm (Vinca minor) hebben daar geen enkele moeite mee. Voor bomen die weinig onderbegroeiing toelaten (zoals beuk bv) is het een goed idee om die ruimte op te vullen met vroegbloeiende bolgewassen als sneeuwklokje (Galanthus nivalis) of krokus (Crocus tommasianus) Het hoeven geen bijzondere soorten te zijn, maar wie er de moeite wil voor doen kan gerust een collectie beginnen. De verscheidenheid binnen deze geslachten is enorm. Hoewel beuken weinig licht doorlaten en vrij oppervlakkig wortelen, kun je aan de voet vrij makkelijk Cyclamen aanplanten. Net omdat het daar droog en donker is, hebben de cyclamen niet af te rekenen met andere sterkere planten, waardoor ze vrij spel hebben.
Droge grond:
Hedera Helix: gebruik niet de variëteit Hedera helix ‘Hibernica’, die groeit zo hard dat andere begroeiing geen kans meer heeft.
Narcissus CV.: paasbloemen doen het altijd goed onder bladverliezende bomen.
Polygonatum spp.: Salomonszegels, een beetje wild, groeit ondergronds met een wortelstok, maar verdraagt zonder problemen droge schaduw
Polystichum minutum, een groenbljvende varen die het vrij goed doet aan de voet van grote bomen, waar het in de zomer droog kan worden.
Crocus speciosus, herfstbloeiende crocus, (geen herfsttijlloos, die hebben meer zon en vocht nodig om goed te bloeien).
Convallaria majalis: meiklokjes, een beetje ondergewaardeerd, maar onverwoestbaar
Vochtige grond:
Bergenia cordifolia, prachtig groot blad en volledig uit de mode, maar laat je daar niet door weerhouden
Ranunculus ficaria: speenkruid verschijnt vroeg, groeit hard, maar is in de zomer alweer verdwenen, wat problemen voorkomt.
Crocus tommasianus, paarse of blauwe crocus met geel speenkruid, eenvoudig mooi.
Hosta cv. De keuze is enorm, maar de combinatie van speenkruid met hosta is feilloos.
Varens: een enorme keuze, het fijne blad combineert probleemloos met de grote bladeren van Hosta
Allium sphaerocephalum, bloeit op lange kale stelen tussen de hosta’s waardoor de bloeitijd verlengd wordt.
Trachistemon orientale: blauwe bloemen als komkommerkruid, maar doorlevend en groot ruw blad in de zomer. De soort doet het nog redelijk op droge gronden, maar groeit pas echt goed met iets meer vocht, en vooral voldoende humus.
Zanderige bodem:
Heuchera vooral mooi blad, weinig opvallende bloei, vraagt wel wat zon
Alchemilla mollis, overbekend met fijne groengele bloempluimen
Allium karataviense, als het kan toch min of meer zonnig planten
Ornithogalum ssp. vogelmelk, met witte bloemen
Maianthemum bifolium, dalkruid, maar dan niet op te droge plekken
Zware gronden:
Arum italicum: Verdwijnt in de zomer, de cv’s ‘Pictum’ ‘Maculatum’ en ‘Chameleon’ hebben opvallend getekend blad.
Allium ursinum: Voorjaarsbloeiend, overweldigende lookgeur, ook in de keuken te gebruiken.
Scilla non-scripta: de boshyacint kan prachtige bloemtapijten vormen
Lamiastrum galeobdolon, verdraagt zomerdroogte uitstekend, schitterend in combinatie met de Scilla
Iris foetidissimma, de stinkende lis, met oranje bessen in het najaar
Luzula sylvatica, een van die grassen die het wel degelijk in de schaduw doet, vormt losse groepjes
Pulmonaria: longkruid, opletten met slakken, maar schitterend fris in het voorjaar
Lamium orvala, schitterend bruinrood aan het eind van het voorjaar.
Deze lijst is absoluut onvolledig, subjectief en kan dus alleen maar een indicatie geven. Vooral door te durven experimenteren kom je op combinaties die perfect geschikt zijn op een specifieke locatie. En bedenk dat wanneer bomen groeien, de omstandigheden aan de voet wijzigen, waardoor combinaties die het vandaag goed doen, over een paar jaar misschien geen kans meer maken. Maak ook (veelvuldig) gebruik van bloembollen. In het voorjaar wanneer die zich een weg naar boven zoeken, maken ze de bodem een klein beetje open waardoor de uitwisseling van bodemgassen verbetert. Bij het planten van die bollen is het een goed idee om de plantgaten op te vullen met goed verteerde houtcompost. Op die manier krijgen de bomen ook nog eens extra organisch materiaal.
Bij het beplanten van de boomspiegel is het echt niet noodzakelijk om het jaar rond voor een boeiend spektakel te zorgen. Er kan gerust voor gekozen worden om de hoogtepunten in de tuin of de groenzone te laten verschuiven doorheen het jaar.
zondag 27 september 2020 - 17:15
Roeliee

Roeliee

Hey Wipe,

Dat is een zeer volledig lijstje! Bedankt hiervoor, ik zal ze eens op mijn gemakje doornemen en alle tips bekijken! Ik zal het ook ergens opslaan... raak ik het zeker niet kwijt! Bedankt voor het zeer deskundige advies! Als het om bomen gaat, kunnen we altijd wel bij jou terecht! Merci!

Groetjes,
Roeliee
maandag 28 september 2020 - 20:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon