menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Olijfboom loslatende bast

Ga naar meest recente reactie

Tuin-vrouw

Tuin-vrouw

Goedemiddag samen,
Even een vraag, wellicht is hier wat kennis over.
Het lijkt alsof olijfboom uit zijn jasje groeit, omdat de bast ineens loslaat. Verder is het zo dat er vele jonge uitlopers aan de stam zitten, maar ook onderaan bij de ‘voet’.

Algemene omschrijving van de boom wat betreft standplaats/conditie etc

Standplaats : Zuidwesten
Stamomvang: 35 cm
Conditie: vol in bloei, veel olijven circa 2 cm
Gekocht bij Intratuin (volgens mij een Spaanse variant) - staat nu vanaf april 2019 in onze tuin op een soort terpje met mediterrane grond.

Wat ik vooral kan vinden is informatie over olijfbomen die zijn gaan scheuren na een periode van vorst. Foto’s van gespleten stammen, maar zo erg is dat bij onze boom niet.

Iemand enig idee, of het klopt dat het loslaten van de bast met de groei te maken heeft? En kan ik de jonge uitlopers aan stam zo ten alle tijden afknippen en geldt dit ook voor de uitlopers bij de voet?

Dank alvast voor het meedenken!

Struiken & Bomen

donderdag 13 augustus 2020 - 16:42
Carib

Carib

Ooit de film 'Alien' gezien? Daar doet het me sterk aan denken.Weet je zeker dat er niks uitgekropen is?
donderdag 13 augustus 2020 - 19:35
danny2

Danny2

Niks mis met je boom, begint nu aan zijn volwassen schors, ruwer dan de huidige.
De uitlopers mag je ten alle tijde verwijderen.

groetjes danny
donderdag 13 augustus 2020 - 21:18
Tuin-vrouw

Tekst aangepast

Tuin-vrouw

@carib onze zoon houdt erg van horrorfilms, ik zal hem eens wacht laten lopen....

@danny2 dank je wel voor je reactie! Een natuurlijk proces dus
vrijdag 14 augustus 2020 - 08:45
satomi

Satomi

Heb me ook afgevraagd of de donkere ronde plekken geen uitvlieggaten waren dus de vraag van Carib, zo gek nog niet.
vrijdag 14 augustus 2020 - 15:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon