menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Te oud of nog wat van te maken?

Ga naar meest recente reactie

Wessemius

Wessemius

Onze boom in de tuin heeft een hele mooie parasol functie, maar hij begint de laatste jaren wel uit te dunnen qua blad. Kan ik dat oplossen door terug te snoeien of zijn deze bomen (geen idee welk soort deze is) op een gegeven moment te oud?
We hebben m eerder terug gesnoeid en de boom geeft daarna weer nieuwe loten aan de onderkant.

Struiken & Bomen

donderdag 6 augustus 2020 - 20:11
Tuinprins

Tuinprins

Het lijkt mij eerder een struik dan een boom.

Zonder een duidelijke foto van het blad is niet te zeggen om welke soort het hier gaat en is het dus lastig om advies te geven over snoeien etc.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 7 augustus 2020 - 15:10
Wessemius

Wessemius

Dank voor de reactie, tja, struik of boom. Hij is een meter of 3 hoog.
Zie bijgaand foto van het blad.
Vr groet, Nic

Struiken & Bomen

zaterdag 8 augustus 2020 - 14:12
Wessemius

Wessemius

En de stam

Struiken & Bomen

zaterdag 8 augustus 2020 - 14:13
tpetri11

Tpetri11

Uw boom is waarschijnlijk een Eonumus soort, een soort kardinaalshoed, en is eigenlijk helemaal geen boom, maar een struik. Hij is buitengewoon groot geworden en is mogelijk geplant toen het huis op de achtergrond werd gebouwd. Dus in ieder geval meer dan 50 jaar en dat is bijzonder. Uw struik is dus eigenlijk een monument. Snoeien om meer schaduw te krijgen is dus eigenlijk geen optie, een struik als deze groeit ook in de breedte. Ik zou hem wel snoeien, maar bij een knaap als deze is dat geen sinecure. Probeer de vorm weer dichter bij de stam te krijgen door alle lange takken te verwijderen, maar wacht tot de hitte voorbij is , of nog liever in het vroege voorjaar. Voor de schaduw zou ik een boom planten.
dinsdag 11 augustus 2020 - 15:45
Wessemius

Wessemius

Leuk om te lezen! Tja, zou best wel kunnen. Het huis is ouder dan dan 50
Jaar. Ik zie gelukkig wel nieuwe scheuten komen, ook bovenin, dus dat geeft hoop. Dat ie wat dunner begint te worden is jammer. Maargoed, ik ga in het voorjaar inderdaad maar aan de slag.
Najaar is geen optie? Zodat ie in de lente weer helemaal kan opbouwen?
woensdag 12 augustus 2020 - 19:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon