menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Is er iets mis met de boom

Ga naar meest recente reactie

Lugosi

Lugosi

Het betreft een Valse Christusdoorn (of Gleditsia triacanthos).
Deze is geplant in november 2018.
Verleden jaar had ik de indruk dat de boom het vanaf de lente goed deed.
Dit jaar duurde het erg lang vooraleer het eerste leven erin kwam.
Nu zie ik wat oudere takjes die helemaal dood lijken, dien ik deze te verwijderen?
Bij de nieuwe jonge twijgjes zie ik dat er een aantal zijn waar geen of nauwelijks blaadjes op komen. Sommigen beweren dat dit een gevolg is van teveel water, anderen spreken van te weinig water.
Met het warme weer van nu en de voorspelling voor de komende weken weet ik niet goed of ik water dien bij te geven. De grond is bij ons momenteel erg droog.





donderdag 6 augustus 2020 - 15:50
WiPe

WiPe

Heb je ook foto' van de standplaats? Waar staat die precies? dat soort problemen start doorgaans in de bodem.
donderdag 6 augustus 2020 - 15:55
Lugosi

Lugosi

Ik heb niet meteen foto van bodem. Ik heb de boom anderhalf jaar geleden geplant in een ruime kuil. Ik heb compost en grond gemengd bij het planten en nadien regelmatig water gegeven. De boom werd geleverd in een pot, en heb bij het planten ervoor gezorgd dat de boom net even diep zit als bij de pot.
Ik heb op dezelfde moment nog enkele andere bomen geplant (Acer rubrum, Liquidambar styraciflua, Acer platanoides) op dezelfde manier , en deze doen het wel goed.

Ik moet wel zeggen, ik heb onlangs een stuk gazon omgegraven (niet in de buurt van de bomen) en de grond is poederdroog en zanderig, je moet al enkele spaden diep graven om geen poeder te vinden.

donderdag 6 augustus 2020 - 16:24
WiPe

WiPe

Ik snap dat je de boom even diep hebt gezet als die in de pot stond. Maar ik heb al heel vaak gezien hoe die te diep in de pot stond, met de wortelhals begraven onder de potgrond. Dan stikken de wortels.
Je kan dus best aan de buitenrand van de kluit een greppel graven en naast de kluit een stuk drainagebuis steken waarvan je de twee uiteinden laat buiten steken. zet die geul oo, nog eens goed vol met water eer je die dicht maakt.
Dan maak je een verhoogde rand rondom de kluit zodat het water dat je geeft niet kan weg lopen. En ddan bedek je de bodem nog met een mulchlaag van een com of twee, max drie.
donderdag 6 augustus 2020 - 16:49
Lugosi

Lugosi

Ok, alvast bedankt.
Nog een paar vragen; ga ik geen wortels beschadigen wanneer ik een geul rond de kluit graaf, de boom staat nu anderhalf jaar.
Hoe diep maak ik die gleuf, dus hoe diep moet die drainagebuis komen?
donderdag 6 augustus 2020 - 18:53
WiPe

WiPe

De drainage buis moet ongeveer halverwege de kluit zitten. Ik vermoed dat die nog niet zo gek veel wortels buiten de kluit gemaakt heeft, en waarschijnlijk gaan die nieuwe wortels vooral naar boven groeien. Probeer die zo weinig mogelijk te beschadigen. Graaf dus eerst naar de kluit toe, van buiten naar binnen. Dan zie je vanzelf hoe ver die wortels al geraakt zijn. En dan rondom de kluit.
donderdag 6 augustus 2020 - 19:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon