menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Leilinde groeit niet

Nathalie79

Tekst aangepast

Nathalie79

Goedemorgen,

Ik heb even een vraag over onze leilindes. We hebben achter in de tuin 5 leilindes staan ten behoeve van de privacy. Nu doen 3 van de 5 het goed. Maar twee niet. Ze groeien maar niet voller. We zijn sinds de aanplanting 4 jaar verder. De overige 3 doen het prima en zijn vol tot redelijk vol.wat betreft bladeren.

Weet iemand waar dit aan zou kunnen liggen en hoe ik de twee Leilindes een boost kan geven? De stammen en takken zien er goed uit, hetzelfde als de
andere drie.

Wel staan ze aan de poort deur kant en schuin tegenover staat een struik die er al stond toen we er kwamen wonen. Dacht aanvankelijk dat het een boom was maar de hovenier gaf aan dat het een struik is. Maar zou het iets met de wortels van de boom/struik te maken kunnen hebben? Deze staat op ongeveer 1,5/ 2.meter afstand.

Ik hoor graag wat jullie hier van denken, tips zijn welkom. Hartelijk dank voor het meedenken!
donderdag 16 juli 2020 - 09:32
Tuinprins

Tuinprins

Misschien dat het door die struik droger is bij de 2 leilindes in kwestie en dat deze daardoor minder groeien. In 2018 en 2019 waren de zomers erg droog, extra water geven was veelal noodzakelijk. Tot half juni was het dit jaar ook aan de droge kant.

Verder kan de grondslag anders zijn op de plek waar de 2 matig groeiende leilindes staan.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 16 juli 2020 - 10:15
WiPe

WiPe

De twee die slecht groeien zijn hoogstwaarschijnlijk te diep geplant.
Ik heb al eerder gezien dat bij het aanplanten van leilinden de onderste takken van alle bomen netjes op dezelfde hoogte geplaatst werden. maar in de praktijk vertakken bomen niet standaard op dezelfde hoogte. De bomen die dan iets hoger vertakken, worden dan wat dieper geplant. Daardoor krijgen de wortels last van zuurstofgebrek en groeien de bomen slecht.

Aangezien de bomen enkel maar slecht groeien en niet dood gaan, staan ze niet erg veel te diep. Het enige dat je nu kan doen is gaten boren en opvullen met lavakorrels. En je kan met een spitvork de grond voorzichtig wat open wrikken zodat er wat meer lucht in de bodem kan. Voor de rest moet je wachten tot de boom voldoende nieuwe wortels in de bovenste bodemlaag gevormd heeft.
donderdag 16 juli 2020 - 11:47
Nathalie79

Nathalie79

Hartelijk dank voor jullie reacties. Ik ga hetproberen met de lavakorrels.
donderdag 3 september 2020 - 12:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon