menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ablizia

jolandasmi25

Jolandasmi25

Ik heb nu 3 jaar een ablizia in de tuin

Het 1 jaar heeft hij een paar mooie bloemen gehad, en nu al 2 jaar niets


De bladeren zien er mooi groen uit, maar op de stam en takken zie je wat mos


Wat k an ik doen om hem weer gezond te krijgen .

Struiken & Bomen

woensdag 15 juli 2020 - 22:30
Tuinprins

Tuinprins

Als de boom er nog gezond uitziet dan is hij niet ziek! Een paar korstmosjes op de takken of stam is niet iets om je zorgen over te maken, is een natuurlijk verschijnsel.

De boom heeft waarschijnlijk het eerste jaar gebloeid omdat hij op de kwekerij waar hij geteeld is een optimale verzorging heeft gehad. Bij jou is de verzorging eventueel wat minder dan in vergelijking met die op een kwekerij en dat zou kunnen verklaren waarom hij nu niet bloeit. Belangrijk is dat de boom in de volle zon staat op een relatief warme plek. En ook al verdraagt Albizia redelijk wat droogte dan is het toch verstandig de boom in de zomer bij droogte van water te voorzien, zeker de eerste jaren. Verder rest je niets dan geduldig wachten.

Gegroet, de tuinprins


N.B. Meestal worden de wat grotere Albizia's in Noord Italië opgekweekt en komen dan naar NL voor de verkoop. In Noord Italië is het groeiseizoen langer met in het algemeen een betere lichtintensiteit dan in NL.

N.B. 2 Ik weet niet wat voor invloed late nachtvorst in maart/april heeft op de bloemknoppen. Zowel in 2019 als 2020 hebben we last gehad van late nachtvorst.

donderdag 16 juli 2020 - 06:27
WiPe

WiPe

Planten die in pot staan gaan ook sneller bloeien. Wanneer je die aanplant in de volle grond, kan het dan soms een tijdje duren eer die opnieuw bloeien.
Ik ben dus, afgaande op je beschrijving, ook geneigd te denken dat je gewoon wat geduld moet hebben.
donderdag 16 juli 2020 - 11:50
jolandasmi25

Jolandasmi25

Dank je wel , ik denk dat hij dan verkeerd staat staat niet de volle zon ,en misschien te nat ( ivm sproeien)
Ik dan nog effe geduld hebben
vrijdag 17 juli 2020 - 09:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon