menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hortensia

Ga naar meest recente reactie

PeterC

PeterC

Ik zoek de soort Hortensia die je op de foto ziet.
Het takje komt van een Hortensia plant die zich in de tuin van een tante van mijn vrouw bevindt. De plant staat er waarschijnlijk al zeker 50 jaar. Mijn vrouw wil absoluut dat soort Hortensia in onze tuin.

De bloem is samengesteld met centraal vele kleine bloemetjes omringd door enkele grote bloemen.
We hebben de foto getoond in een tuincentrum hier in de buurt en die herkenden de plant als een Teller, een Hydrangea Macrophylla Teller Blue of Rose.
Maar als we die plant gingen bekijken bleken de bladeren duidelijk spitser van vorm, niet zo rond als op onze foto.

Is er iemand die de soort herkent?
Zoals gezegd staat de plant er al misschien 50 jaar of zo.

Een bijkomende vraag: kan je een Hortensia stekken?

Struiken & Bomen

vrijdag 10 juli 2020 - 19:47
dj1

Dj1

Neem daar stekken van ( als je mag van tante), gaat zeer gemakkelijk ,en je hebt er zoveel je wil
vrijdag 10 juli 2020 - 21:41
Tuinprins

Tuinprins

Het is zeer lastig om hier een cultivarnaam op te plakken aangezien er zoveel hortensias zijn die redelijk op elkaar lijken. Voorts wordt de bloemkleur beïnvloed door de zuurtegraad van de grond (op kalkrijke grond meer naar roze, op zure grond meer naar het blauw) en de hoeveelheid zon. Ook komt het voor dat een cultivar verschillende namen heeft.

Het lijkt mij een Hydrangea macrophylla die tot de 'Lacecap groep' behoort. Een cultivar die behoort tot Hydrangea serrata is het zeer waarschijnlijk niet aangezien de bladstelen groen zijn en het blad zelf tamelijk breed en rond is (Hydrangea serrata ==> bladstelen rood en blad smaller en langwerpiger).

Aangezien het hier een oude soort betreft zijn de nieuwe cultivars uit te sluiten.

Cultivarnaam: met het nodige voorbehoud: "Mariesii Perfecta" . Is een oude soort die geïntroduceerd werd door de Franse kweker Lemoine in 1904.


Hortensias zijn gemakkelijk te stekken en als je op YouTube zoekt op 'Hydrangea' en 'propagation' kun je vast wel wat filmpjes vinden.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 11 juli 2020 - 07:05
Roeli

Roeli

Gewoon war stekjes in een glas water zetten. Of met stekpoeder instekgrond.
Wanneer er bij mij een tak van een plant afbreekt. zet ik die altijd in water.
zaterdag 11 juli 2020 - 07:14
PeterC

PeterC

Stekken lijkt goed mogelijk.

Stel dat de stekken wortel maken, hoelang duurt het dan voor er een deftige plant van, laat ons zeggen, een meter hoog uit ontstaat?
zaterdag 11 juli 2020 - 19:11
Roeli

Roeli

Hoelang duurt het voor een baby volwassen is ??????
Geef hen een paar jaren de tijd, hè. Keulen en Aken zijn ook niet in één dag gebouwd.
zaterdag 11 juli 2020 - 19:52
sophora

Sophora

Als je nu stekken neemt heb je binnen twee jaar al een heel mooie plant.
zaterdag 11 juli 2020 - 20:07
sophora

Sophora

En zoek op Google naar' Hydrangea's stekken' Dan krijg je de tekst in het Nederlands in de plaats in het Engels.
zaterdag 11 juli 2020 - 20:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon