menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke boom combineert mooi met esdoorn

Ga naar meest recente reactie

mmgull

Tekst aangepast

Mmgull

Wat combineert mooi met acer freemanii en acer tataricum?

- Niet groter dan 15-20m
- Niet traaggroeiend
- Geen zuilvorm
- Moet beetje bestand zijn tegen droogte


zondag 28 juni 2020 - 17:28
Tuinprins

Tuinprins

Als het om de herfstkleur te doen is: Liquidambar styraciflua 'Worplesdon'. Alhoewel de amberboom van nature voorkomt op vochtigere gronden blijkt in de praktijk dat vaststaande bomen droogte verdragen. Wordt de laatste jaren in NL veel als straatboom gebruikt wat betekent dat de boom met droogte overweg moet kunnen.

Gegroet, de tuinprins
zondag 28 juni 2020 - 18:33
mmgull

Mmgull

Ik zoek iets minder zuilvormig. Liquidambar groeit nogal recht en smal.

Mag ook iets contrasterend zijn, hoeft niet per se op esdoorn te lijken maar wel bij passen.

Welke bomen groeien er in esdoornbossen?
zondag 28 juni 2020 - 21:48
Tuinprins

Tuinprins

Liquidambar groeit, afgezien van zuilvormige selecties als 'Slender Silhouette' , niet echt smal, na een aantal jaren wordt toch een behoorlijke breedte gehaald.

Esdoorn soorten komen zowel in Azië, Noord Amerika als Europa voor. In Noord Amerika vindt je Acer rubrum, Acer saccharum en Acer saccharinum die een belangrijke bijdrage leveren aan de herfstverkleuring tijdens de 'Indian Summer'. Vermoedelijk vind je die samen met andere bomen die inheems zijn in Noord Amerika zoals Liriodendron, Gymnocladus, Cladrastis, Betula soorten, Juglans nigra etc.

Probleem vind ik bij vragen als: "wat past er bij x?" dat veel afhangt van de persoonlijke smaak. Wat ik mooi vind hoeft de vraagsteller niet mooi te vinden, het is allemaal heel subjectief. Bladcontrast bij vaste planten en struiken vind ik vaak effectief en mooi, bij bomen lang niet altijd.

Gegroet, de tuinprins
maandag 29 juni 2020 - 06:20
mmgull

Mmgull

Dankjewel.
maandag 29 juni 2020 - 10:46
WiPe

WiPe

Ik zou zonder twijfel kiezen voor Betula lenta of Betula alleghanensis. Die herfstkleuren zijn ronduit fantastisch oranje geel
maandag 29 juni 2020 - 16:30
mmgull

Mmgull

Betula lenta inderdaad mooi blad, ook groen, maar een pest voor allergie.

dinsdag 30 juni 2020 - 10:05
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Ik snap dat dat een probleem is. Maar esdoorns zijn net zo goed windbestuivers en dus ook een potentieel risico voor allergie.
woensdag 1 juli 2020 - 09:44
mmgull

Mmgull

Je zegt maar wat. Esdoorns zijn helemaal niet allergisch. Ze verspreiden samaras, geen allergische pollen. Berk is iets helemaal anders. Eén boom volstaat om kilometers ver last te bezorgen. Hazelaar en els zijn al even erg.



woensdag 1 juli 2020 - 20:20
Tuinprins

Tuinprins

Je moet lezen wat er staat Mmgull. Omdat het windbestuivers zijn produceren die tamelijk veel pollen die door de lucht gaan. Vanwege de pollenproductie is er een POTENTIEEL risico voor een allergische reactie. Nu mag dat risico een stuk lager zijn dan bij berken maar is niet afwezig. In de VS wordt ook regelmatig gewaarschuwd voor een allergische reactie op de pollen van Acer rubrum (DNA van deze soort zit in Acer freemanii).

Nog een mogelijke kandidaat voor aanplant in jouw tuin: Acer macrophyllum. Is een Amerikaanse esdoorn soort met groot blad. Deze boom kan breed uitgroeien. Herfstkleur geel tot oranje-geel.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 2 juli 2020 - 06:41
WiPe

WiPe

Beste Mmgull, als het over bomen gaat, zeg ik nooit zomaar wat.

donderdag 2 juli 2020 - 09:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon