menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Groene haag zandgrond, ilex of prunus?

Ga naar meest recente reactie

Droge_zandgrond

Tekst aangepast

Droge_zandgrond

Hey,

Ik zoek een mooie, relatief snel dichte hoge (2.2 m) groenblijvende haag. Ik woon in antwerpen, dus een droge zandgrond.

Staat altijd in de volle zon.

Coniferen, taxus, papblad en klimop vinden we niet mooi.

Welke haag raden jullie aan? We dachten aan hulst, glansmispel, laurier. Welke zou het best gedijen op onze grond en is binnen 2-3 jaar dicht?
zaterdag 27 juni 2020 - 12:56
Tuinprins

Tuinprins

Hulst heeft wat tijd nodig om aan te slaan en groeit aanvankelijk traag. Is zeker niet binnen 2 à 3 jaar dicht.

Glansmispel / Photinia groeit snel en is geschikt om er een dichte haag van te maken. Heeft de laatste jaren last van een bladvlekkenziekte waarbij de struik flink wat blad laat vallen. In droge zomers zie je deze ziekte niet zo, in vochtige zomers juist wel.

Laurierkers / Prunus laurocerasus (laurier is echt een andere plant) groeit snel en is binnen 3 jaar dicht (of dat ook tot 2.20 meter is durf ik niet te garanderen). Belangrijk is dat de haag regelmatig wordt gesnoeid omdat je zo voorkomt dat laurierkershaag breed uitgroeit. Hier op het forum komen regelmatig gevallen voorbij de laurierkershaag niet goed onderhouden is en het kolossale gevallen zijn geworden.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 27 juni 2020 - 16:32
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Bedankt tuinprins,

Ik zie inderdaad heel veel laurierkers hier in de buurt, ziet er wel mooi uit!

Zijn er nog andere hagen die hier kunnen?

Ik wou trouwens liefst een meidoorn of veldesdoornhaag maar de buren hebben graag iets dat altijd dicht is...ik vraag me alleen af of ik een menghaag kan zetten met meidoorn veldesdoorn en iets anders om het wat dichter te maken?
zaterdag 27 juni 2020 - 16:43
Wannus

Wannus

Liguster doet het ook prima in zandgrond . groeit snel .
Nadeel : meermaals scheren per jaar .
zaterdag 27 juni 2020 - 17:03
Droge_zandgrond

Tekst aangepast

Droge_zandgrond

Bedankt! Liguster is idd veel scheerwerk, groeit wel minder dicht. Nog ideëen?

Ik zie wel graag pyracantha, maaf vind geen voorbeelden van een vrijstaande haag met pyracantha.

Ik zou wel met wapeningsnetten en een paar palen een stevige omheining kunnen maken waar ze op kunnen groeien, zou toch een 40cm per jaar groeien?
zaterdag 27 juni 2020 - 17:59
Tuinprins

Tuinprins

Planten met flinke doornen zou ik alleen voor een haag gebruiken als het noodzakelijk is met betrekking tot de veiligheid. Het knippen van een gedoornde haag is geen pretje, je kunt het natuurlijk laten doen.

Verder ==> meidoorn en vuurdoorn zijn waardplanten van bacterievuur (plantenziekte).

Andere mogelijkheid: Portugese laurier / Prunus lusitanica.


Gegroet, de tuinprins
zondag 28 juni 2020 - 06:30
Wannus

Wannus

Met wat geduld in het begin groeit liguster wel dicht ( een paar maal goed inkorten de eerste maanden ) Liguster is een sterke haag die heel oud komt en waar weinig problemen bijkomen en wordt weer meer en meer geplant !
zondag 28 juni 2020 - 08:51
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Bedankt! De portugee laurier is zeker mooi, hoe verhoudt de brenelia vorm zich tot de angustifolia? Ik vind er minder info over.

De doornen zijn wel vervelend van de pyracantha maar de besjes wel vrij spectaculair
zondag 28 juni 2020 - 09:39
leerling

Leerling

Ilex! Ik heb een zwak voor die plant. Inheems, waardevol voor bestuivers en vogels, een paar bessentakjes als vaste waarde op de kersttafel.

Maar, zoals Tuinprins al schreef: een trage groeier. Bovendien ook behoorlijk prijzig, vooral als je die in een hogere maat wil kopen. (Als je er rekening mee houdt dat die plant moeilijk te vermeerderen is en traag groeit, is die prijs m.i. perfect aanvaardbaar.)

Pyracantha kan ook. Als je graag wat foto's ziet, zoek dan even op 'Pyracantha haag'.
Kijk wel uit of de cultivar resistent is tegen schurft en bacterievuur.

Ook meidoorn kan geplaagd worden door bacterievuur. Volgens https://www.pcfruit.be/nl/system/files/attachments/resistente_meidoorn_-_een_nieuwe_piste_in_de_bacterievuurbestrijding.pdf zou de Crataegus succulenta ‘Jubilé’ resistent zijn.

Wat verstaan de buren onder 'altijd dicht'?
Iets waar je niet door kan lopen? Dan is meidoorn heel geschikt.
Iets waar je niet door kan kijken? Zijn er in de bladloze periodes op dat vlak echt problemen? Er zijn niet zo gek veel mensen die in die periode absolute privacy nodig hebben in hun tuin.

Hoe breed mag die haag worden?
Ik zocht onlangs advies i.v.m. een gemengde (wilde) haag en Patrikc stelde toen een dubbele hagenrij voor. Dat verminderd de doorkijk van een niet-wintergroene haag ook meteen.

Waar komt die 2,2m vandaan?
Als die aan 1 kant in volle zon staat, is dat heel wat schaduw aan de andere kant. (Wat uiteraard ook de bedoeling kan zijn.)
zondag 28 juni 2020 - 13:22
Tuinprins

Tuinprins

Op de vorm 'Brenelia' zit kwekersrecht wat de plant duurder maakt. Volgens de beschrijving groeit 'Brenelia' bossiger, iets meer opgaand en kan die wat beter tegen nattere gronden dan zowel de oervorm als 'Angustifolia'. Let wel: dit is de beschrijving van de 'winner' , lezen met wat korreltjes zout!

Zie:

https://breederplants.nl/portfolio/prunus-lusitanica-brenelia-pbr

Gegroet, de tuinprins

maandag 29 juni 2020 - 06:26
Droge_zandgrond

Tekst aangepast

Droge_zandgrond

Bedankt voor de reacties! Hoe meer ik erover nadenk en hoe meer foto's ik opzoek, hoe meer ik gewonnen ben voor de pyracantha. Mooie bloei en bessen, alleen het snoeien is een minpunt. Ik zou een stevige omheining zetten met betonijzers (wapeningsnetten) zodat ze ook bij stevige wind blijven staan.

Ja, de buren zijn Canadezen en zien het liefst een coniferenhaag, of toch een haag die dicht is in de winter. Een beukenhaag zou dus ook kunnen omdat hij zijn blad vast houdt, maar vind ik niet zo mooi. Ik heb al aan 1 kant een beukenhaag.

Mijn eerste voorstel was eigenlijk acer campestre, vind ik een prachtige haag, maar die is niet wintergroen...ik vind ook niet terug of hij zijn blad vast houdt zoals de beuk, maar daar vrees ik dus voor. Ik kan nog altijd een acer campestre als boom planten

De huidige thuja haag is meer dan 2m breed, bruin vanonder, je kent het wel... Hij staat volledig op mijn kant, ik zal hem dus rooien op mijn kosten en ook de nieuwe haag op mijn kosten zetten, de buur moet er natuurlijk wel op kijken en hij is ook akkoord om zoals nu zijn kant zelf te scheren.

De haag zou ik niet te breed laten worden, een halve meter. De haag staat in de volle zon, de zijkanten zijn 'oost' en 'west' gericht, de 2m20 is gewoon ongeveer de huidige hoogte, geen speciale reden voor

PS naar kosten toe, het gaat maar om 17m dus valt mee, maar meer dan 500 euro wil ik toch niet betalen. Ik schat dat ik ongeveer 43 planten nodig heb. De omheining zou rond de 200 euro kosten, 300 voor de planten moet wel lukken. Zou graag een mengeling hebben van verschillende soorten en kleuren...
maandag 29 juni 2020 - 11:44
leerling

Leerling

Nog eentje om te overwegen: Elaeagnus x ebbingei

dinsdag 30 juni 2020 - 01:45
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Bedankt! Die variëteit vind ik iets minder mooi. Ik heb nog een dergelijke haag gehad, ik dacht dat hij ziek was omdat de bladeren allemaal zo grijs waren Uiteindelijk weggedaan.

Wel een mooi geslacht, de Elaeagnus pungens 'Maculata' vind ik zeker het overwegen waard. Doet een beetje ouderwets aan met dat geel en groen, maar wel ook een onverwoestbare plant ideaal voor droge omstandigheden! Ook wat 'specialer' dan de standaard haag.

woensdag 1 juli 2020 - 14:28
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Ik was zo goed als besloten voor een pyracantha tot ik artikels over Ulex europaeus tegenkwam. Zou inheems zijn, heeeeel lang bloeien, groenblijvend, en graag op schrale grond in de volle zon staan...klinkt bijna te mooi om waar te zijn!

Iemand ervaring mee? Ik heb er nog geen hagen van gezien in mijn buurt
zondag 5 juli 2020 - 05:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon