menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nieuwe tuin, grote conformeer

Godelieve_007

Godelieve_007

Wij hebben recent een nieuwe woning aangekocht. Als jong koppel moeten we onze groene vingers nog deels ontwikkelen. De hagen staan in orde en alles is omgespit maar nu staat in die tuin een gigantische struik/boom. We vermoeden dat dit een onverzorgde Thuja is (niet zeker van). Achter de struik staan mooie boompjes die we niet kunnen zien. Hij is echt meters breed en heel hoog. Nu vroegen we ons af of we deze drastisch kunnen snoeien. Of misschien kunnen splitsen in verschillende struiken. Hoe hij er nu bijstaat vinden we absoluut niet mooi, geeft veel insecten en neemt ook veel van de tuin in.

Alvast bedankt voor het advies.

(de foto is van paar maand geleden bij de aankoop van het huis)

Struiken & Bomen

woensdag 24 juni 2020 - 11:22
Japanse tuin project

Japanse tuin project

Het snoeien van deze conifeer zal waarschijnlijk geen mooi beeld gaan geven en staat hier - maar dat is mijn persoonlijke mening - niet op zijn plek en domineert het tuinbeeld. Splitsen in verschillende struiken is niet mogelijk, dit is waarschijnlijk 1 dikke stam met serieuze zijtakken binnenin.
Als het mijn tuin zou zijn, zou ik volledig rooien en een meer doordachte plantkeuze maken die de border in zijn geheel tot zijn recht laat komen. Ik weet niet of er na het rooien meer directe inkijk van de buren zou zijn, maar indien dit zo is, denk er dan zeker op voorhand over na!

PS de prachtige solitair in het midden van het beeld zou ik dan weer zeker bewaren, prachtexemplaar!
woensdag 24 juni 2020 - 13:08
Tuinprins

Tuinprins

De grote conifeer op de foto is zeer waarschijnlijk een Chamaecyparis lawsoniana 'Elwoodii' die in de jaren '70 of '80 is geplant. Deze conifeer werd (en wordt) als dwergconifeer beschreven maar je ziet dat dwergen ook groot kunnen worden! Voor een definitieve identificatie is een fatsoenlijke close-up van het loof noodzakelijk.

Welke conifeer het ook moge zijn: snoeien is af te raden want de meeste coniferen lopen niet op het oude hout uit. Een of enkele takken/stammen laten staan is ook geen gezicht. Bij de meeste coniferen sterft binnen in de plant het loof af door lichtgebrek: als je een of enkele takken laat staan dan hebben die zeer waarschijnlijk alleen aan de buitenkant groen loof.

Net als bij bovenstaande reactie denk ik dat rooien de beste optie is. De conifeer is te massief en verstoort de verhoudingen in de tuin. Je kunt die conifeer vlak boven de grond (laten) afzagen en de kluit laten zitten. Die zal na lange tijd wel vergaan maar door de vele wortels zal het misschien lastig zijn een fatsoenlijk plantgat voor de nieuwe struik/boom te maken. Als je de kluit wil laten verwijderen dan moet dat gebeuren met een minigraver en deze kan het gazon beschadigen. Verder ontstaat na het verwijderen van de kluit een flinke kuil die opgevuld zal moeten worden met zwarte grond. Al met al een klein kostenplaatje waar je op voorhand rekening mee moet houden. Als je die conifeer door een hovenier laat verwijderen dan altijd van te voren een offerte bij verschillende bedrijven aanvragen zodat je achteraf niet voor verrassingen komt te staan. Ook duidelijk aangeven of je zelf voor afvoer van de conifeer wilt zorgen of dat de hovenier dat moet doen.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 24 juni 2020 - 14:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon