menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Steeneik heeft verse scheuten met rood blad

Ga naar meest recente reactie

Gunther Steurs

Gunther Steurs

Vorig voorjaar hebben we 4 steeneiken aangepland (leivorm).
Nu is er 1 van die 4 waarvan alle verse scheuten rood blad hebben (zie afbeelding).
De andere 3 steeneiken hebben mooie vers groene scheuten.
Iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn en hoe we dit kunnen verhelpen ?

Struiken & Bomen

donderdag 4 juni 2020 - 11:20
Tuinprins

Tuinprins

Steeneik wordt uit zaad vermeerderd. Daarbij is er een natuurlijke variabiliteit. Een deel van de nakomelingen heeft rode nieuwe groei aangezien dat ook in het wild bij steeneiken voorkomt en deze eigenschap wordt via het DNA doorgegeven. Het is dus een natuurlijk verschijnsel en niet iets wat je kunt veranderen.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 5 juni 2020 - 05:48
Gunther Steurs

Gunther Steurs

Alvast bedankt voor je antwoord Tuinprins.
Ik vermoed dat deze rode bladeren nog groen worden in verloop van tijd of gaan deze toch rood blijven?
Is dit dan een jaarlijks fenomeen voor deze plant of is het iets dat gewoon af en toe eens kan voorkomen in een seizoen?
Die andere 3 zouden dit dan ook ooit eens kunnen voorhebben ?
vrijdag 5 juni 2020 - 08:48
Tuinprins

Tuinprins

Dat rode blad wordt langzaam groen. Ik vermoed dat de steeneik in kwestie ieder jaar rood getinte nieuwe scheuten zal hebben aangezien het zeer waarschijnlijk genetisch bepaald is.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 6 juni 2020 - 05:50
WiPe

WiPe

Het jonge blad is doorgaans erg gevoelig voor zonnebrand. Die rode kleur beschermt het bad dan tegen verbranding door de zon. Ik vermoed dat standaard alle steeneiken een hoeveelheid anthocyanen in het blad hebben. Het is de verhouding tussen chlorofyl en anthocyanen die bepaalt of we dat blad als groen of als rood ervaren.

Het zelfde verschijnsel komt wel bij meer soorten voor, ook bij zomereik, maar ook bij andere boomsoorten.
zaterdag 6 juni 2020 - 10:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon