menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bolacacia nog steeds niet in blad

Ga naar meest recente reactie

Sndr88

Sndr88

Hi,

Ik heb afgelopen oktober een bolacacia laten plaatsen maar tot op heden is er nog geen enkel blad aan de boom te zien. De bijgevoegde foto is van vandaag. De kroon lijkt de afgelopen weken iets groter en groener te zijn geworden maar dat is dan ook alles. Is dit normaal? Heeft iemand hier ervaring mee?

Struiken & Bomen

maandag 1 juni 2020 - 00:32
deHaan

DeHaan

geef hem nog wat tijd
maandag 1 juni 2020 - 08:29
Tuinprins

Tuinprins

De kroon lijkt de afgelopen weken iets groter en groener te zijn geworden


Het enige wat ik zie is een kale kroon zonder een enkel groen blaadje. Dat de kroon wat groter lijkt te zijn geworden is een beetje raar aangezien de plant door (vermoedelijk) de kweker is teruggesnoeid. Als de boom nog gaat uitlopen, wat ik overigens sterk betwijfel, dan gaat hij zijhout vormen op de gesnoeide takken.

Kwam deze bolacacia uit de volle grond? Van de bol acacia is bekend dat die zich niet altijd even goed laat verplanten en hier soms nukkig op kan reageren.

Gegroet, de tuinprins
maandag 1 juni 2020 - 10:57
Sndr88

Tekst aangepast

Sndr88

Dat de kroon wat groter lijkt te zijn geworden is een beetje raar aangezien de plant door (vermoedelijk) de kweker is teruggesnoeid


Bedankt voor je reactie! De takken van de kroon lijken inderdaad dikker en groener; de kroon zelf is niet groter geworden. De boom komt (voor zover bij mij bekend) uit volle grond.

Er zitten wel een aantal knoppen op de boom, die de afgelopen weken iets dikker zijn geworden (zie foto). Is dit een teken dat de boom toch nog dit jaar gaat uitlopen?

Als ik een klein takje afbreek is deze in ieder geval groen van binnen, dus het lijkt er in ieder geval op dat hij actief is.

Als hij dit jaar niet uitloopt, betekent dit dan dat dit volgend jaar ook niet gebeurd? Is het zinvol om contact op te nemen met de kweker?

Struiken & Bomen

maandag 1 juni 2020 - 11:30
Tuinprins

Tuinprins

Als de boom in augustus nog niet in het blad staat / is uitgelopen dan denk ik dat je hem kunt afschrijven. Als de knoppen nu aan het zwellen zijn bestaat er nog kans dat de boom gaat uitlopen. Afwachten dus.

Gegroet, de tuinprins
maandag 1 juni 2020 - 11:40
WiPe

WiPe

Kijk eens hoe diep die geplant is. De bovenste wortels mogen maar net onder de grond zitten. Te diep planten is heel vaak oorzaak van problemen met aanslaan. Als je het controleert, weet je gelijk hoe het zit. Als dat de reden zou zijn,kun je direct verhaal halen bij de hovenier.
maandag 1 juni 2020 - 21:11
Sndr88

Sndr88

Bedankt voor jullie reacties!

@WiPe - heeft het zin om in dat geval een laagje grond (paar cm) aan de bovenkant weg te halen? Of heeft dit nu geen zin meer?
dinsdag 2 juni 2020 - 08:53
WiPe

WiPe

Dat heeft zeker zin; Maar controleer dat eerst. Het feit dat dat vaak een probleem is, betekent niet dat dat altijd een probleem is. Let ook op met bomen in pot. De wortelhals zit bijna altijd te diep in de pot. Als je de bovenkant van de potkluit ziet, betekent dat net dat je er bent; Je moet echt de overgang van stam naar wortels hebben.
woensdag 3 juni 2020 - 10:04
Sndr88

Sndr88

@WiPe - Het lijkt erop alsof het uitgraven geholpen heeft!

Struiken & Bomen

vrijdag 17 juli 2020 - 12:38
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Dat is wel erg snel. maar het zou best kunnen. Het kan natuurlijk ook toeval zijn. Het was in ieder geval niet verkeerd.
vrijdag 17 juli 2020 - 16:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon