menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Viburnum tinus wordt geel

Salieblaadje

Salieblaadje

3 Weken geleden een viburnum tinus en een choisya ternata gekocht en die naast elkaar geplant. De viburnum had al bruine plekjes op de dag dat hij geleverd werd, maar de bladeren waren wel groen. Inmiddels heeft de plant al veel gele bladeren, de plekjes zijn nu nog veel zichtbaarder en er is ook nog eens op veel plekken pluis gekomen.

Beide planten hebben een plek bijna de hele dag in de zon. Is de grond 's avonds droog, dan geef ik ze ong. 2 emmers water. Bij het aanplanten heb ik ze in een ruim gat met aanplantgrond en ruim water gezet. Lijkt me toch goed...? Wel kreeg ik van iemand een opmerking dat ze misschien wat te dicht bij elkaar staan.

Wie weet wat hier aan de hand is? Beestje, (bodem)schimmel? Overigens heeft er een half jaar geleden een middelgrote boom in dat perkje gestaan. Daarvan is de kluit in stukken gehakt en er is zo veel mogelijk verwijderd uit de grond. Ik weet niet of er nog kleine restjes wortel zijn blijven zitten. Zou eventueel daardoor een schimmel in de bodem hebben ontwikkeld?

Struiken & Bomen

zondag 31 mei 2020 - 21:16
Salieblaadje

Salieblaadje

Choisya ternata 'sundance'. Nu ook een paar bruine bladeren ontdekt...

Struiken & Bomen

zondag 31 mei 2020 - 21:17
Tuinprins

Tuinprins

De Viburnum tinus heeft wat last van bladvlekken. Daarnaast moet je beseffen dat ook wintergroene struiken ieder jaar een klein deel van hun blad verliezen. We noemen dit bladrui. Bij de meeste wintergroene planten gebeurt dit in de tweede helft van het voorjaar of begin zomer. Het is dus geen ziekte maar een natuurlijk verschijnsel.

Choisya ternata 'Sundance' is als jonge plant gevoelig voor bladverbranding. Dit komt vaker voor bij geelbladige planten. Verder is het zeer waarschijnlijk dat deze plant in een kas is opgekweekt en het echte weer niet gewend is. In veel kassen hangt tegenwoordig vanaf halverwege de lente een schaduwdoek of de ruiten worden gekalkt zodat het er niet te heet wordt en de planten niet verbranden door de felle zon. Planten die uit een kas komen moet je rustig laten wennen aan het echte weer door ze de eerste week iedere dag een paar uur in de zon te zetten en daarna pas uit te planten.

Te dicht op elkaar: Zonder snoei wordt de gewone Viburnum tinus tussen de 2 en 3 meter. Choisya ternata 'Sundance' wordt minder hoog maar ik heb die ook al de 2 meter zien halen. Hoogtes zijn natuurlijk afhankelijk van standplaats, grondsoort en verzorging. Op het kaartje van Viburnum tinus staat volgens mij dat die 0.75--1.25 meter wordt. Dit is onzin maar als er als hoogte 2.50 meter wordt opgegeven dan willen de meeste mensen deze plant niet omdat ze hem te groot vinden worden. Er bestaat ook nog Viburnum tinus 'Gwenlian', deze groeit minder snel en wordt uiteindelijk ook niet zo hoog. Bij de Choisya was misschien de cultivar 'White Dazzler' een betere keuze geweest aangezien die minder groot wordt.

Viburnum tinus is overigens goed te snoeien en dat doe je doorgaans in mei. Niet in de tweede helft van de zomer of later snoeien want dan heb je geen bloei. Jouw exemplaar zou ik eerst goed laten uitwortelen en eventueel volgend jaar snoeien (weet niet hoe groot de plant nu is en hoe hoog die mag worden).

Gegroet, de tuinprins
maandag 1 juni 2020 - 11:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon