menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Overlevingskans nieuwe veldesdoorn

Ga naar meest recente reactie

Roeliee

Roeliee

Hallo iedereen,

Komend najaar zouden we in het najaar een meerstammige veldesdoorn planten. Aangezien dit reeds bomen zijn van een bepaald kaliber en toch vrij prijzig zijn, vroeg ik me af hoe groot de overlevingskansen zijn van zo'n boom? Het zou gaan over een boom met hoogte 250-300. Vooral de tegenwoordig droge zomers doen me twijfelen om dergelijke bomen aan te kopen. Want het kan ergens ook niet de bedoeling zijn, vind ik, om er dagelijks enkele emmers water aan te moeten geven...

Of bestaat er een mogelijkheid om dergelijke exemplaren zelf op te kweken?

Alvast bedankt!

Groetjes
Roeland
vrijdag 29 mei 2020 - 18:52
Patrikc

Patrikc

- niet te diep planten
- in de herfst planten
- eerste groeijaar water geven indien nodig
- mulchlaag
- een gezond exemplaar kopen

-> 100% slaagkans
vrijdag 29 mei 2020 - 19:08
Roeliee

Roeliee

Bedankt voor de tips Patrikc. Tips waar op te letten om een gezond exemplaar te strikken?

Bedankt!

Groetjes,
Roeliee
zaterdag 30 mei 2020 - 11:27
Polplastron

Polplastron

Tips waar op te letten om een gezond exemplaar te strikken?

Bestel er eentje bij een goede boomkweker. Je woont wat ver van mij vandaan want anders zou ik je een goede hebben aangeraden!
zaterdag 30 mei 2020 - 15:16
Roeliee

Roeliee

@polplastron: je mag hem mij altijd doorgeven. Ik kan dan nog zien in hoeverre het haalbaar is. Want blijft toch moeilijk in te schatten of je een goeie kweker vast hebt of niet e...
zaterdag 30 mei 2020 - 15:26
dries944

Tekst aangepast

Dries944

Is dit wel mogelijk om als particulier rechtstreeks van een boomkweker te gaan kopen? Je kan ze dan als het ware zelf ter plaatste uitkiezen
zaterdag 30 mei 2020 - 16:14
Polplastron

Polplastron

Is dit wel mogelijk om als particulier rechtstreeks van een boomkweker te gaan kopen? Je kan ze dan als het ware zelf ter plaatste uitkiezen


Ik vermoed dat het afhangt van boomkweker tot boomkweker. Ik ken hier in de buurt twee boomkwekerijen waar het mogelijk is om als particulier te kopen.
Het ter plaatse kiezen is niet altijd mogelijk echter. Bij de boomkwekerij waar ik al het meeste besteld heb, kwamen bestellingen ook heel vaak van andere kwekerijen; je kan als boomkweker nu eenmaal niet alles hebben en vaak zijn mijn keuzes nogal specifiek.

@Roeliee: ik heb je een PB gestuurd.
zaterdag 30 mei 2020 - 16:45
Dany

Dany

Ik zie dat je in Houtem woont dan kan je eens je licht opsteken bij Calle in Wetteren of De Bock in Oudenaarde. Waarschijnlijk zijn er nog anderen ook in de buurt.
zaterdag 30 mei 2020 - 19:32
WiPe

WiPe

Kijk ook eens bij boomkwekerij Joos in Waregem. iets verder, maar zeker een aanrader;
zondag 31 mei 2020 - 09:51
Roeliee

Roeliee

Hey iedereen,

Bedankt voor de tips! Ik ga de verschillende kwekers eens bekijken wat ze in hun aanbod hebben!

Groetjes
Roeliee
maandag 1 juni 2020 - 11:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon