menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Viburnum

Ga naar meest recente reactie

kees123

Kees123

Ik heb een drie jaar jonge Viburnum Burkwoodii / sneeuwbal staan.
Dit jaar ontsproten er , wat wel lijkt op wilde scheuten uit de stam, die zich recht omhoog al boven de drie jarige struik uitkomen.. Uit die twee scheuten ontwikkelt zich een compleet andere struik. Wel met min of meer vergelijkbare bloemen (bloei een maandje later) maar met een totaal ander blad. Wat is er aan de hand en wat te doen ?

Struiken & Bomen

zaterdag 23 mei 2020 - 17:34
PeterBo

PeterBo

Bij de stam weg knippen, ik zie dit altijd als wild groei.
zaterdag 23 mei 2020 - 17:38
Tuinprins

Tuinprins

Dat is de onderstam die nu in bloei staat.

Viburnum burkwoodii wordt doorgaans geënt op Viburnum opulus (ook bekend als Gelderse roos). Nu wil het wel eens gebeuren dat de onderstam gaat uitlopen. Deze uitlopers moeten direct verwijderd worden anders nemen zij de overhand.

Overigens lijkt het mij sterk dat die takken van de onderstam pas dit jaar te voorschijn kwamen. Op basis van de dikte van de takken en het feit dat Viburnum opulus bloeit schat ik dat dat waarschijnlijk 2 jaar geleden al gebeurd is.

Het beste verwijder je de takken van Viburnum opulus. Heel deze zomer en herfst de plant controleren of er nieuwe scheuten van de onderstam verschijnen. Ook volgend jaar de zaak in de gaten houden. Gelukkig is het verschil tussen het blad van V. burkwoodii en V. opulus goed te zien, dat is dan weer een geluk!


Gegroet, de tuinprins


zaterdag 23 mei 2020 - 17:47
Esem

Esem

hiermee is alles gezegd,maar zeker goed blijven opvolgen hoor.
SUX6
Gr Esem
zaterdag 23 mei 2020 - 22:52
kees123

Kees123

Bedankt. Direct afgeknipt.
zondag 24 mei 2020 - 09:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon