menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ilex Glory Gem verkleurt

Ga naar meest recente reactie

johnderaaf17

Tekst aangepast

Johnderaaf17

Hallo allemaal.
Ruim een jaar geleden heb ik mijn buxus haag gerooid en er Ilex Glory Gem voor in de plaats gezet. Ik had een paar plantjes over dus die heb ik in hun potje gelaten en achter onder een struik laten staan.
Nu waren er van de haag een paar plantjes dood gegaan dus die heb ik vervangen door die plantjes die in de schaduw stonden.
Nu was mij wel opgevallen dat de haag wat lichter van kleur was geworden maar dat het verschil zo groot was met de reserve planten had ik niet gedacht.
Wat zou het probleem kunnen zijn? De haag staat wel in de volle zon vanaf 12 uur ‘s middags en de losse plantjes de hele dag in de schaduw. Is dat een mogelijkheid?
Wat me ook opvalt is dat die in de potjes veel harder gegroeid zijn dan die in de vollegrond. Heeft dat ook met zon of schaduw te maken?

Struiken & Bomen

vrijdag 22 mei 2020 - 10:16
Patrikc

Patrikc

De Ilex uit de potjes ziet er normaal uit, de andere is te bleek, er is iets aan je bodem waar de Ilex niet van houdt. Je geeft over de bodem geen enkele info dus is het moeilijk oordelen. Enkele mogelijkheden:
- te veel kalk
- te nat
- te droog
- een mulch van steen is niet erg geschikt voor Ilex
-...
vrijdag 22 mei 2020 - 20:57
johnderaaf17

Tekst aangepast

Johnderaaf17

Ik heb ze in gewone tuingrond gepoot. Vermengd met de grond die er nog in lag. Ik weet niet of er veel kalk in de aarde zit.
Water krijgen ze normaal, niet overdreven.
Ik weet niet precies wat een mulch van steen is? Als je duidt op de keitjes die op de foto staan: die liggen er alleen ter decoratie.
Ze lijken niet lekker snel te wortelen. Dat wel.
Wat zou een oplossing kunnen zijn om ze weer donkergroen te krijgen?
zaterdag 23 mei 2020 - 17:32
Tuinprins

Tuinprins

Eventueel bemesten met kieseriet. Is een meststof met een hoog gehalte magnesium. Dit zorgt voor donker groene bladeren.

Overigens is 'Glory Gem' van zichzelf een tamelijk trage groeier. Verder moet de grond niet te nat zijn, die dwergvormen van Ilex crenata zijn gevoelig op de wortel bij te veel nattigheid. Te droog is echter ook niet goed.


Gegroet, de tuinprins
zondag 24 mei 2020 - 07:02
johnderaaf17

Johnderaaf17


Te nat staan ze niet gelukkig. Dus dan de magnesium proberen.
Dankjewel!
maandag 25 mei 2020 - 09:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon