menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Haagbeuk

Ga naar meest recente reactie

Yfke

Yfke

Enkele weken geleden stond onze haagbeuk mooi vol in het blad. Hij is nu bijna 2 jaar terug aangeplant. Maar sinds een goeie week beginnen onze haagbeukstruiken te verdorren aan het blad.
Het is begonnen na de week waarin het een aantal dagen hard gewaaid heeft vanuit N / NO richting. De struiken op de foto staan op de noordkant van ons perceel.
We hebben samen met deze struiken ook geplant op de zuidkant en daar is niets aan te zien. De planten daar staan mooi vol met groene blaadjes.
Sinds de droge maand maart hebben we al minstens 2 maal per week gesproeid en de laatste weken zelfs om de 2 dagen.
Wat kan de reden zijn van deze verdorring? Zijn die planten nu dood?

Struiken & Bomen

donderdag 21 mei 2020 - 13:43
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Als de bodem niet droog is, moet je niet gaan sproeien.Die wind zou voor uitdroging kunnen gezorgd hebben. Normaal moet je dat kunnen counteren door voldoende water te geven. Maar als er in de bodem iets niet in orde is, zoals bv een harde laag, kan het gebeuren dat de planten net te nat staan. Ik vind het dus een moeilijke om met zekerheid iets te zeggen zonder de situatie ter plaatse gezien te hebben. Ik zou dus adviseren om de standplaats eens goed te bekijken. Is de bodem te nat of te droog, Zitten er daar ondoordringbare lagen in de bodem? of is er wat anders fout?
donderdag 21 mei 2020 - 14:34
Yfke

Yfke

We hebben hier wel kleigrond, dus die is heel hard. De grons staat zeker niet nat. De zuiddkant waar de planten het wel nog goed doen, is opgevoerde grond en is minder hard. Hoe kunnen we de grond verbeteren zonder de wortels te beschadigen?
donderdag 21 mei 2020 - 16:05
dries944

Dries944

Bij droge grond eerst de bodem goed natmaken en dan afdekken met een mulchlaag compost,houtsnippers,...
Dit zal de bodem verbeteren zonder hem te verstoren.
Ik gebruik hier bijna overal compost in de borders
donderdag 21 mei 2020 - 16:34
Yfke

Yfke

Net nog eens gaan kijken bij de platen en deze gevonden onderaan het blad. Is dit spint?

Struiken & Bomen

vrijdag 22 mei 2020 - 15:36
satomi

Satomi

Vrij onduidelijk maar waarschijnlijk witte vlieg.
vrijdag 22 mei 2020 - 16:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon