menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vraatschade aan Rododendron

Herbiek

Tekst aangepast

Herbiek

Heeft iemand een idee wie/wat deze gaten maakt in de (jonge) Rododendron struiken? Deze gaten en happen zitten er al een hele tijd in (zeker vanaf februari?) Misschien wel eind vorig jaar?

Aantal knoppen van de plant valt tegen.

De happen uit de zijkant van de bladeren lijken op vraatschade zoals ik online heb gezien van de Taxuskever, maar wat doet een taxuskever op een Rododendron?

En wat kan ik hier tegen doen?

Struiken & Bomen

zondag 17 mei 2020 - 11:49
Tuinprins

Tuinprins

Vraatschade is van twee beeestjes: de slak en de taxuskever.

Jong blad van de rhododendron staat hoog op het menu bij slakken. De vraatschade is dan ook niet recent maar dateert van vorig jaar mei/juni. Verschil met de vraatschade van de taxuskever is dat de gaten groter zijn en de randen van de gaten egaler. 'Oud' blad staat niet op het menu van slakken aangezien dit te hard en dik voor ze is.

De 'hoekige happen' zijn typisch voor de taxuskever. Over bestrijding van de taxuskever (beter gezegd: de larven van de taxuskever) is genoeg op dit forum te vinden. Rhododendron is een waardplant van de taxuskever dus het is niet verwonderlijk dat rhododendrons vraatschade van de taxuskever tonen.


Gegroet, de tuinprins
zondag 17 mei 2020 - 12:06
Herbiek

Herbiek

Dank je voor je vlotte reactie. Ik wil deze week nog de aaltjes verdelen die ik recent heb aangeschaft tegen de larven van de Emelten (veel langpoot muggen in de tuin) die mijn grasmat van de winter flink hebben kaal gegeten (veel hoopjes zand naar boven gewerkt).

Ik verdeel een gedeelte ervan dan ook wel over de perkplanten en niet alleen de grasmat.
zondag 17 mei 2020 - 12:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon